אונקולוגיה

זיהוי מקרים של מדולובלסטומה בסיכון נמוך עשוי להוביל להפחתת עוצמת הטיפול (Lancet Oncol)

בחלק מהילדים עם הצורה הנפוצה ביותר של גידול מוחי ממאיר ניתן לבחור במינון מופחת של קרינה וכימותרפיה, בתלות בחותמת הכרומוזומים של הגידול שלהם. גישה זו עשויה להביא לשיפור איכות החיים של החולים, לצד עליה בשיעורי ההחלמה, כך טוענים חוקרים מבריטניה במאמר שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת Lancet Oncology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות סמנים פרוגנוסטיים חדשים, העשויים לסייע בבחירת טיפולים מותאמים לסיכון.

מחקר HIT-SIOP PNET 4 כלל 338 חולים בגילאי 4-21 שנים, עם אבחנה של מדולובלסטומה בין ינואר 2001 ועד סוף דצמבר, 2006. המשתתפים גויסו מ-120 מרכזי טיפול בשבע מדינות ברחבי אירופה, במטרה להשוות בין טיפול קרינתי במספר מקטעי קרינה גדול (Hyperfractionated) לעומת קרינה סטנדרטית. במחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי, החוקרים בחנו את יתר דגימות הגידול מ-136 חולים במחקר, להערכת ההתנהגות הקלינית של תתי-קבוצות מוגדרות לפי WNT ו-SHH ולזהות סמנים פרוגנוסטיים חדשים בחולים עם מחלה שלילית ל-WNT ול-SHH.

המדגם של 136 דגימות כלל 28 דגימות (21%) שסווגו כ-WNT, 17 דגימות (13%) שסווגו כ-SHH ו-91 דגימות (67%) שסווגו כשליליות ל-WNT ול-SHH.

תוצאות חיוביות לגידולי WNT תועדו בחולים מתחת לגיל 16 שנים, וכל אירועי ההישנות בדגימות SHH (24% מהמקרים) תועדו בחולים עם מוטאציית TP53 או אובדן כרומוזום 17p.

ב-38 מבין 91 דגימות (42%) מחולים עם מדולובלסטומה שלילית ל-WNT ול-SHH זוהתה חותמת כרומוזומאלית חדשה. סמנים שנקשרו עם החותמת הכרומוזומאלית הנ”ל (תוספת של לפחות שני כרומוזומי 7, אובדן כרומוזום 8 ואובדן כרומוזום 11) ניבאו פרוגנוזה חיובית.

ניתן היה לסווג מחדש חולים עם מדולובלסטומה שלילית ל-WNT ו-SHH על-פי סמנים אלו ככאלו עם מחלה בסיכון נמוך או גבוה. בחולים עם מדולובלסטומה שלילית ל-WNT ול-SHH, עם חציון מעקב של 6.7 שנים, שיעורי ההישרדות ללא-אירועים לאחר חמש שנים עמדו על 100% בקבוצת החולים בסיכון נמוך ועל 68% באלו בסיכון גבוה.

במדגם הולידציה, עם חציון מעקב של 5.6 שנים, שיעורי ההישרדות ללא-אירועים לאחר חמש שנים עמדו על 94.7% בקבוצת החולים בסיכון נמוך ועל 58.6% באלו בסיכון גבוה (יחס סיכון של 9.41).

החוקרים כותבים כי הם הצליחו לזהות שינויים אשר הובילו לכך ש-69 מבין 134 חולים זמינים (51%) סווגו מחדש כבעלי גידול בסיכון נמוך.

Lancet Oncol. Published online November 1, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה