אונקולוגיה

פיזור גרורתי של סרטן מעי גס ורקטום אינו מוגבל לקשריות לימפה (Science)

ממצאים חדשים קוראים תיגר על ההנחה המוכרת מזה שנים רבות לפיה פיזור גרורות מרוחקות הינו דרך קשריות לימפה לאחר שהציעו כי גרורות מרוחקות עשויות לנבוע ישירות מהגידול הראשוני עצמו, לפחות במקרה של סרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים אספו דגימות ממספר אזורי גידול מכל אחד מ-19 החולים שלקחו חלק במחקר, עם סך כולל של 239 דגימות ביופסיה זמינות להערכה. מבין 19 החולים, ב-17 זוהו גרורות לכבד.

על-בסיס ניתוח מקטעים קטנים, מועדים למוטאציות החוקרים עקבו אחר הקשר בין גידול ראשוני וגידולים גרורתיים וזיהו אזורים ספציפיים בתוך הגידול הראשוני, ששימשו כמקור לגרורות על-בסיס הפרופיל הגנטי.

תחילה החוקרים בחנו את המרחק הגנטי בגרורות לקשרית לימפה, ביופסיות של הגידול הראשוני וגרורות מרוחקות. ב-73% מהגרורות לקשריות לימפה הם זיהו כי המרחק מהגידול הראשוני היה קצר יותר, בהשוואה למרווח לגרורות מרוחקות.

מנגד, ב-69% מהגרורות המרוחקות המרחק הגנטי עד לגידול הראשוני היה קצר יותר מכל גרורה לקשרית לימפה. מכאן עולה כי שני סוגי הנגעים הגרורתיים צפויים להתפתח מתתי-שבטים ייחודיים בגידול הראשוני במרבית המקרים.

לאחר מכן, החוקרים בחנו את הרעיון לפיו אם העץ הפילוגנטי של האדם כולל לפחות קשרית לימפה אחת ולפחות גרורה מרוחקת אחת, אך ללא דגימה של הגידול הראשוני, אזי לקשרית הלימפה ולגרורות המרוחקות יש מקור משותף.

החוקרים מדווחים כי ב-35% מבין 17 הגידולים שנבחנו היו בעלי מקור משותף לגרורות לקשרית לימפה וגרורות מרוחקות. עם זאת, המשמעות הייתה כי 65% מהגידולים שנבחנו נכנסו לקטגוריית מקור ייחודי לגרורות, עדות לכך שהגידולים הכילו מקורות מרובים, ייחודיים גנטית, לגרורות.

מהממצאים עלה כי לא היה קשר בין מקור הגרורות ובין היסטוריית הטיפול.

Science. Published online July 6, 2017.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה