אונקולוגיה

טיפול ב- enzalutamide(אקסטנדי) המוביל לירידה ברמות ה-PSA קשור לשיפור בהישרדות בגברים עם mCRPC (מתוך Cancer)

ערמונית

נעה גינזבורג BSc

מחקר ה-AFFIRM מצא כי הטיפול ב enzalutamide(אקסטנדי) הביא לעליה משמעותית בתוחלת החיים בגברים שסבלו מ- mCRPC(metastatic castration-resistant prostate cancer) לאחר כימותרפיה, בהשוואה לפלצבו, והביא לירידה משמעותית ברמות ה-PSA (prostate-specific antigen).
מטרת החוקרים בניתוח פוסט הוק זה הייתה לקשר בין הירידה ברמות ה-PSA מתחילת הטיפול לאחר מתן של enzalutamide עם הממצאים הקליניים ב- mCRPC שלאחר הכימותרפיה.

ב-AFFIRM השתתפו 1199 גברים שקובצו לפי הירידה המקסימלית ב-PSA בתשעים הימים הראשונים לטיפול. באמצעות שימוש בעקומת הישרדות מסוג קפלן-מאייר העריכו החוקרים את הקשר בין השינוי ב-PSA מתחילת המחקר עם ההישרדות הכללית (OS), ההישרדות ללא התקדמות מחלה (PFS), את ה-PFS הרדיוגרפי, וכן את תגובת הכאב. כל קטגוריה של ירידה ב-PSA הוערכה עבור ה-OS באמצעות אנליזה שולית המעריכה את שיעור האפקט הטיפולי הניתן להסבר , ה-PTE (proportion of treatment effect explained) ולפי יחס השונות המוסבר.

בגברים שטופלו עם enzalutamide נרשם שיפור בהישרדות (יחס סיכונים של 0.63, P < .001) ושיעורים גבוהים יותר של ירידה ברמות ה-PSA (יחס סיכויים גבוה מ-19, P < .001), בהשוואה לפלצבו. הירידות ב-PSA בכל רמה, וב-≥30%,, ≥50%, ושל ≥90% עם הטיפול ב- enzalutamideהראו קשר חזק עם שיפור ב-OS, ב-PSA PFS וב- rPFS (כש- P < .001) וכן בתגובת הכאב (P < .026) , בהשוואה לעליה ב-PSA או PSA ללא שינוי. ירידה בכל רמה, ושל ≥30%, ו-≥50% ברמות ה-PSA הביאו ל-PTE בטווח של 1.07-1.29, בעוד שאפקט הטיפול עצמו לא היה כבר בעל מובהקות לאחר שנערכה התאמה למדדי הירידה (P > .20).

החוקרים מסכמים כי ירידה ב-PSA בכל מדד, וכן ב-≥30% וב-≥50% לאחר הטיפול ב- enzalutamideנקשרה לתגובה קלינית ותגובת שיפור בכאב גדולה יותר, ולשיפור ב-PFS ובהישרדות הכללית. עם זאת, הקשר הישיר בין ירידה ב-PSA לבין שיפור ההישרדות הכללית לא אושר או בוסס באופן מובהק סטטיסטי, ככל הנראה בשל כך שבקבוצת הפלצבו לא נראתה ירידה ב-PSA, כותבים החוקרים, ויתכן בשל כך שממצאי ה-PSA והתגובה בבדיקות הסקר לא היו מתאימות לאורך זמן. יתכן גם שהירידה הזו לא הייתה מתמשכת בשל התפתחות מהירה של עמידות. עם זאת, החוקרים מציינים כי במקרים שבהם לא נראתה ירידה ב-PSA בתשעים הימים לאחר מתן ה- enzalutamide, זה היווה גורם חיזוי לפרוגנוזה גרועה במחקר זה. עוד מציינים החוקרים כי הממצאים מניתוח הרגישות של הירידה המקסימלית ב-PSA מתחילת המחקר ולאורך הטיפול כולו הראו עקביות עם ירידה ב-PSA רק בתשעים הימים לאחר תחילת המחקר.

Cancer.2017 Feb 7. doi: 10.1002/cncr.30587. [Epub ahead of print]

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה