נוירולוגיה

סטטינים עשויים להפחית את הסיכון לדמנציה לאחר זעזוע מוח (JAMA Neurol)

זעזוע מוח במבוגרים מלווה בעליה דרמטית בסיכון לדמנציה, אך מנתונים חדשים, אשר פורסמו בכתב העת JAMA Neurology במהלך חודש מאי, עולה כי טיפול בסטטינים עשוי להפחית סיכון זה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם שימוש בסטטינים מלווה בעליה או ירידה בסיכון בהתפתחות דמנציה לאחר זעזוע מוח. הם התבססו על נתונים מאונטריו, קנדה, לתקופה שבין תחילת אפריל בשנת 1993 ועד תחילת אפריל בשנת 2013 (גיוס למחקר) ונמשך עד לסוף מרץ בשנת 2016. המשתתפים היו קשישים עם אבחנה של זעזוע מוח, למעט מקרים חמורים שהובילו לאשפוז, חולים עם אבחנה קודמת של דליריום או דמנציה ואלו שהלכו לעולמם בתוך 90 ימים.

החשיפה כללה מתן מרשם לטיפול בסטטינים בתוך 90 ימים מזעזוע מוח והתוצא העיקרי היה היארעות ארוכת-טווח של דמנציה.

החוקרים זיהו 28,815 משתתפים עם אבחנה של זעזוע מוח (גיל חציוני של 76 שנים, 61.3% נשים), מהם 7,058 (24.5%) טופלו בסטטינים ו-21,757 (75.5%) לא קיבלו סטטינים. סך כולל של 4,727 משתתפים פיתחו בהמשך דמנציה לאורך מעקב ממוצע של 3.9 שנים, מקביל להיארעות של מקרה אחד לכל 6 חולים. בקרב אלו שטופלו בסטטינים נרשמה ירידה של 13% בסיכון לדמנציה, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול בסטטינים (p<0.001).

הירידה בסיכון לדמנציה על-רקע טיפול בסטטינים הייתה תקפה לקבוצות חולים שונות, נותרה בלתי-תלויה בנטילת תרופות אחרות למחלות לב וכלי דם, גדלה לאורך הזמן והייתה נפרדת מהסיכון להתפתחות דיכאון בהמשך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הנוכחי תועד סיכון ארוך-טווח משמעותי לדמנציה בקשישים לאחר זעזוע מוח, אשר לווה בירידה מתונה בקרב אלו שטופלו בסטטינים.

JAMA Neurol. Published online May 20, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה