נוירולוגיה

רמות קורטיסול ברוק בשעות הערב באוכלוסייה מבוגרת קשורה באופן הפוך להפרעות בתפקוד הקוגנטיבי ונפח המוח (Neurology))

מוח גירוי חשמלי

רמות קורטיסול ברוק עשויות לסייע בזיהוי מבוגרים עם הפרעות בתפקוד קוגניטיבי, כך עולה ממחקר חדש מ-Neurology . החוקרים מצאו שרמות גבוהות יותר של קורטיסול ברוק בשעות הערב במבוגרים המתגוררים בקהילה קשורות לנפח מוח נמוך יותר ותפקוד קוגניטיבי ירוד יותר.

מאידך, רמות גבוהות יותר של קורטיסול ברוק בשעות הבוקר נמצאו כקשורות לנפח חומר לבן גדול יותר ולשיפור בכמה אספקטים של תפקוד קוגנטיבי.

החוקרים מציינים שמחקרים הראו שדיכאון מעלה את הסיכון לדמנציה אך לא ברור כיצד הקשר הזה נוצר. רמות גבוהות של הורמון המתח הנפשי קורטיסול נמצאו באנשים עם דכאון והתיאוריה היא שלקורטיסול יש אפקט רעיל על איזור ההיפוקמפוס במוח, אשר לו תפקיד חשוב בזיכרון.

החוקרים ניתחו מידע של 4,244 מבוגרים בגיל ממוצע 76, ללא דמנציה הקשורה לגיל שהשתתפו במחקר AGES ואשר עברו הדמיית MRI ומבחן קוגנטיבי אשר סיפקו דגימות רוק בבוקר ובערב.

ממוצע רמות קורטיסול  היה 20 נמול/ל’ והחציון (בין האחוזון העשירי לתשעים) בשעות הערב היה 2.3 נמול/ל’. רמות הקורטיסול הגבוהות יותר בערב היו קשורות עם נפח מוח כולל קטן יותר (הפער בין הרביעון העליון לתחתון היה -16 מ”ל (בטווח 19.7- ל-12.2- מ”ל) , לאחר התאמות לגיל, מין, השכלה, נפח תוך מוחי , עישון , שימוש בסטירואידים, נגעים של חומר לבן ואוטמים מוחיים.  לאחר האמות נוספות ל-BMI  לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, סוכרת , פעילות גופנית , שימוש באלכוהול וסימפטומים דכאוניים נמצא שהקשר (הרמות הגבוהות ביותר לנמוכות ביותר) היה -13.8 מ”ל (בטווח 17.5- ל-10.1- מ”ל).

החוקרים מוסיפים כי הנפחים הנמוכים יותר נצפו בכל איזורי המוח אך היו נמוכים יותר באופן מובהק בחומר האפור לעומת החומר הלבן. רמות גבוהות של קורטיסול בערב היו קשורים גם לתפקוד קוגניטיבי נמוך יותר.

רמות גבוהות של קורטיסול ברוק בבוקר לא היו קשורות עם נפח מוח כולל אך היו קשורות עם נפח מעט גדול יותר של חומר לבן  (אך לא חומר אפור), ועם מהירות עיבוד נתונים ותפקוד מנהלי טובים יותר (אך לא זיכרון).

החוקרים לא מצאו עדיין את הסיבה וההסבר לתופעה ולקשר אך הם סבורים שמדובר בתחום חשוב להמשך מחקר.

Neurology. Published online August 19, 2015.Abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה