גינקולוגיה

הנחיות חדשות עדיין אינן ממליצות על בדיקות סקר לסרטן שחלות (מתוך הנחיות ה-USPSTF)

טיוטת הנחיות חדשה מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) קובעת המלצה כנגד בדיקות סקר לסרטן שחלות בנשים ללא סימנים או תסמינים. צוות המשימה קבע כי בדיקות סקר של נשים ללא סימנים או תסמינים לסרטן שחלות אינן מפחיתות את מספר מקרי התמותה עקב המחלה ועשויות להוביל לניתוחים מיותרים.

ההמלצה תקפה רק לנשים אסימפטומטיות שאינן מוגדרות בסיכון גבוה להתפתחות סרטן שחלות. ההמלצה אינה רלבנטית לנשים בסיכון מוגבר, דוגמת נשאיות מוטאציות BRCA.

בסיכומו של דבר, צוות המשימה זיהה עדויות מספקות לפיהן בדיקות סקר שגרתיות בנשים אסימפטומטיות או באלו בסיכון גבוה אינו מפחית סיכון לתמותה עקב סרטן שחלות.

עוד זיהו המומחים עדויות כי הנזקים על-רקע בדיקות הסקר היו לפחות בדרגה בינונית ובחלק מהמקרים הסיכון היה משמעותי וכי קיימת ודאות לפחות בינונית לכך שהנזק האפשרי עשוי לעלות על התועלת האפשרית. נזקים אלו כוללים תוצאות חיוביות-שגויות, העשויות להוביל לניתוח אבחנתי והסרה אפשרית של השחלות והחצוצרות.

ההמלצות במסמך הטיוטה החדש עולות בקנה אחד עם המלצות קודמות בנושא סרטן שחלות, שפורסמו בשנת 2012, וקבעו כי ההמלצה לבדיקת סקר שגרתית הינה בדרגה D (כלומר, לא מומלץ). הנחיות אלו משנת 2012 מצידן, חזרו על ההמלצות משנת 2004, אז נקבע כי הנזק האפשרי עולה על התועלת האפשרית עקב בדיקות הסקר.

מסקירת העדויות הזמינות בנושא עלו שלושה מחקרים באיכות טובה להערכת ההשפעות של בדיקות סקר שנתיות בנשים אסימפטומטיות, שלא היו בסיכון גבוה להתפתחות סרטן שחלות. אף אחד מהממצאים הללו לא מצא כי בדיקות סקר הפחיתו משמעותית תמותה עקב סרטן שחלות.

הנתונים משלושת המחקרים, בשילוב עם מחקר רביעי באיכות סבירה להערכת איכות החיים והנזק הפסיכולוגי של בדיקות סקר, נותחו במטרה לקבוע את הסיכון על-רקע בדיקות סקר. שיעור תוצאות חיוביות-שגויות המחושב בעקבות מגוון בדיקות הסקירה נע בין 4.2% ל-44.2%; בין 0.2-3.2% מהנשים בסופו של דבר ינותחו. בקבוצה זו, שיעור סיבוכים ניתוחיים מג’וריים עמד על 0-15%.

הכותבים מציינים כי בדיקות סקר לסרטן שחלות באוכלוסיה הכללית אינן מומלצות ע”י אף אחד מהאיגודים הרפואיים הגדולים.

מתוך הנחיות ה-USPSTF

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה