משפחה

סיכון מוגבר לדימומים משמעותיים בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול ב-Apixaban ו-NSAID (מתוך Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על חלק לא-מבוטל מהחולים עם פרפור פרוזדורים במחקר ARISTOTLE נטלו טיפול ב-Apixaban (אליקוויס) בשילוב עם נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs, או NSAID) ומשלב זה לווה בסיכון מוגבר לדימומים מג’וריים ודימומים בעלי חשיבות קלינית, אך לא תועד סיכון מוגבר לדימומים ממערכת העיכול. הבטיחות והיעילות של Apixaban בהשוואה לקומדין לא הושפעה משמעותית מהשילוב עם NSAID.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הסיכון לדימומים ותוצאים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם פרפור פרוזדורים אשר טופלו ב-NSAID, בשילוב עם Apixaban או קומדין.

במחקר ARISTOTLE נכללו 18,201 חולים ונערכה השוואה בין Apixaban ובין קומדין בחולים עם פרפור פרוזדורים בסיכון מוגבר לאירוע מוחי. משתתפים במחקר שלא סבלו מליקוי חמור בתפקוד הכלייתי או ממחלת כבד חמורה נכללו בניתוח הנתונים הנוכחי (17,423 משתתפים). התוצא העיקרי היה אירועי דמם מג’ורי ותוצאים משניים כללו אירועי דמם לא-מג’ורי אך בעל חשיבות קלינית, דימום ממערכת העיכול אשפוז בשל אי-ספיקת לב, אירוע מוחי או תסחיף סיסטמי ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 832 חולים אשר טופלו ב-NSAID בתחילת המחקר, 2,185 חולים אשר החלו טיפול ב-NSAID במהלך המעקב וחולים שלא טופלו מעולם בתרופות אלו. הגיל החציוני של המשתתפים בשלוש הקבוצות היה דומה ונע סביב 70 שנים

בקרב חולים אשר טופלו ב-NSAID בתחילת המחקר ואלו שהחלו בטיפול זה במהלך המעקב תועד שכיחות גבוהה יותר של היסטוריה של אירועי דמם (24.5% לעומת 21% לעומת 15.6%, בהתאמה), בהשוואה לאלו שלא טופלו מעולם ב-NSAID.

במהלך חציון מעקב של 1.8 שנים וכאשר הוציאו מניתוח הנתונים חולים שנטלו NSAID בתחילת המחקר, החוקרים מצאו כי התחלת טיפול ב-NSAID במהלך המעקב לוותה בסיכון מוגבר לאירועי דמם מג’ורי (יחס סיכון של 1.61, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.33) ודימום לא-מג’ורי אך בעל חשיבות קלינית (יחס סיכון של 1.70, רווח בר-סמך 95% של 1.16-2.48), אך לא נרשמה עליה בסיכון לדימום ממערכת העיכול.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים על תוצאות הטיפול בחולים שנטלו טיפול ב-Apixaban.

Circulation 21 Nov, 2019

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה