שלוש בדיקות סקר לדמנציה נמצאות לא-מדויקות (Neurol Clin Pract)

ממחקר חדש עולה כי שלושה כלים להערכה קוגניטיבית מהירה, המשמשים לעיתים קרובות לזיהוי מטופלים עם ליקוי קוגניטיבי בהם תתכן תועלת לבירור אבחנתי לדמנציה, לעיתים קרובות אינם מדויקים. שלוש הבדיקות האמורות הן MMSE (Mini-Mental State Examination), MIS (Memory Impairment Screen) ו-AN (Animal Naming).

המחקר כלל 824 מבוגרים בגיל ממוצע ש 82 שנים, אשר לקחו חלק במחקר ADAMS (Aging, Demographics and Memory Study), אשר השלימו בירור מקיף לדמנציה. הבירור כלל בדיקה גופנית, בירור גנטי לגן APOE, בדיקה פסיכולוגית ובדיקות מקיפות להערכת זיכרון וחשיבה. על-בסיס תוצאות אלו, 35% מהנבדקים אובחנו עם דמנציה ו-65% ללא דמנציה.

לאחר מכן, החוקרים הפנו את המשתתפים להשלמת הערכות קוגניטיביות מהירות. הם מצאו כי 35.7% מהמשתתפים סווגו באופן שגוי לפחות על-פי בדיקה אחת, 13.4% סווגו בצורה שגויה ע”י לפחות שתי בדיקות ו-1.7% מהנבדקים סווגו בצורה שגויה בכל שלוש הבדיקות. השיעור הכולל של סיווג שגוי של דמנציה עמד על 21% עם MMSE, 16% עם MIS ו-14% עם AN. שיעורים אלו כללו הן תוצאות חיוביות-שגויות והן תוצאות שליליות-שגויות.

שנות השכלה ניבאה שיעורים גבוהים יותר של תוצאות שליליות-שגויות (יחס סיכויים של 1.23) ושיעורים נמוכים יותר של תוצאות חיוביות-שגויות (יחס סיכויים של 0.77) במבחן MMSE.

מגורים בבית אבות ניבאו שיעורים נמוכים יותר של תוצאות שליליות-שגויות (יחס סיכויים של 0.15) ושיעורים גבוהים יותר של תוצאות חיוביות-שגויות (יחס סיכויים של 4.85) במבחן AN.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי שלוש הבדיקות לעיתים קרובות מספקות תוצאות שגויות, העשויות לסווג בצורה שגויה נבדקים כחולים בדמנציה, או ככאלו ללא דמנציה.

Neurol Clin Pract. Published online November 28, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה