וריאנט גנטי מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וחרדה (J Am Coll Cardiol)

בחולים הסובלים מחרדה, וריאנט גנטי עשוי לתרום לסיבוכים לבביים מג’וריים שנים לאחר תסמונת כלילית חדה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש יוני בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

מדגם המחקר כלל 969 חולים שגויסו לפחות שבועיים לאחר פרוצדורת רה-וסקולריזציה בשל תסמונת כלילית חדה. החוקרים התמקדו בבית חולים שלישוני בקוריאה והערכת חרדה התבססה על מדד Hospital Anxiety and Depression Scale.

בקרב חולים שסבלו מחרדה בתחילת הדרך תועד כבר סיכון משולב גבוה יותר למשלב של תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי והתערבות כלילית מילעורית (5.8 לעומת 4.1 אירועים ל-100 שנות אדם, יחס סיכון מתוקן של 1.62).

כאשר זוהה גם וריאנט בגן נשא סרטונין 5-HTT, כלומר, אלל של 9 או 12 חזרות ב-STin2 VNTR (STin2 Variable Number Tandem Repeat)- הסיכויים לאירועים חריגים היו גבוהים יותר (6.1 לעומת 4.0 ל-100 שנות-מטופל, יחס סיכון מתוקן של 1.80).

החוקרים לא זיהו אינטראקציה דומה עם וריאנטים אחרים של גן זה אותם בחנו. החולים היו במעקב לאורך 5-12 שנים.

גנוטיפ 9 או 12/12 של STin2 VNTR לווה בסיכון מוגבר לחרדה. למרות שההשפעה על הסיכון לתסמונת כלילית חדה והפרוגנוזה לא נבחנו, סביר להניח כי גנוטיפ 9 או 12/12 יהיה מלווה בפרוגנוזה קרדיווסקולארית, מאחר וגנוטיפים אלו מעלה שעתוק 5-HTT, בהשוואה לגנוטיפ 10/12.

הממצאים מעידים על הבדלים בחשיבות הפתוגנית של חרדה על סיבוכים לבביים בהתאם לשינויים גנטיים, רמז לחשיבות נטיה גנטית וחרדה. ניתן לשפר את יכולת חיזוי קליני של הפרוגנוזה הלבבית באמצעות בדיקות סקר לחרדה בשלב האקוטי של תסמונת כלילית חדה עם בדיקת פולימורפיזם STin2 VNTR, אם כי דבר זה דורש מחקרים נוספים.

J Am Coll Cardiol 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה