משפחה

גירוי בזרם ישיר של מוח עשוי לשפר את מצב הרוח בחולים הסובלים מכאב כרוני בגב תחתון (מתוך כנס ה-ASCP)

גירוי בזרם ישיר של המוח (Transcranial Direct-Current Stimulation), גישה לא-פולשנית לגירוי מוחי שנבחנה לטיפול בדיכאון והפרעות פסיכיאטריות אחרות, עשויה להשפיע לטובה על חולים הסובלים מכאב כרוני בגב התחתון, לצד שיפור במוגבלות על-רקע כאב ובתסמיני מצב הרוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Psychopharmacology.

להערכת ההשפעה האפשרית של tDCS על מצב הרוח, החוקרים ערכו מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, אקראי ומבוקר, אשר כלל 21 חולים עם כאב כרוני בגב תחתון (לפחות שישה חודשים). חומרת הכאב דורגה כמדד של 4 נקודות לפחות מבין 10 נקודות בסולם Defense and Veterans Pain Rating Scale והחולים ניסו לפחות תרופה אחת בהמלצת הרופא.

אלקטרודות גומי (5 X 7 סנטימטרים) הונחו על אזורים מסוימים על הקרקפת. החולים השלימו מחזור טיפול אחד בן 20 דקות כל יום, במהלך עשרה ימים רצופים, עם סך כולל של עשרה טיפולי tDCS.

החולים דירגו את הכאב על-בסיס מגוון מדדים לפני ואחרי טיפול tDCS. מדדים אלו כללו את מדד WHY-MPI (West Haven-Yale Multidimensional Pain Inventory), הבוחן את דרגת ההפרעה בחיי יומיום משנית לכאב; מדד RDMQ (Rolland Morris Disability Questionnaire), המשמש להערכת דרגת המוגבלות של מטופל משנית לכאב; שאלון PHQ9 (Patient Health Questionnaire), להערכת דיכאון; ושאלון CEQ (Credibility/Expectancy Questionnaire).

לאחר שישה שבועות, מדדי WHY-MPI, RMDQ ו-PHQ-9 השתפרו משמעותית בקבוצת הטיפול הפעיל, בהשוואה לקבוצת טיפול דמה. בנוסף, מדדי CEQ עלו משמעותית לאחר עשרה ימים בקבוצת הטיפול הפעיל, בהשוואה לטיפול דמה.

החוקרים מסבירים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר האקראי-מבוקר, כפל-סמיות, הראשון להערכת מספר מחזורי טיפול tDCS בניסיון להשפיע על מרכיב מצב הרוח של כאב כרוני בגב התחתון.

ההשפעה של tDCS אינה מיידית, כפי שהוכח במחקרים קודמים וכן תועד גם עם טיפולים אחרים, דוגמת טיפול בנזעי חשמל.

מתוך כנס ה-ASCP

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה