משפחה

התועלת של טיפול קוגניטיבי מניעתי בחולים תחת טיפול בנוגדי-דיכאון (The Lancet Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Psychiatry מדווחים חוקרים על נתונים חדשים, מהם עולה כי אין עדיפות לטיפול אחזקה בנוגדי-דיכאון, בהשוואה לטיפול קוגניטיבי מניעתי, לאחר החלמה מדיכאון, אך תוספת טיפול קוגניטיבי מניעתי לטיפול בנוגדי-דיכאון לאחר החלמה עדיפה על טיפול תרופתי בלבד.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את התועלת של טיפול נוגד-דיכאון בלבד, עם טיפול קוגניטיבי מניעתי בזמן הפחתת נוגדי-דיכאון, או תוספת טיפול קוגניטיבי מניעתי לנוגדי-דיכאון במניעת הישנות או התלקחות דיכאון.

המחקר החד-מרכזי, אקראי, כלל שלוש קבוצות: טיפול קוגניטיבי מניעתי עם נוגדי-דיכאון, טיפול קוגניטיבי מניעתי עם הפחתת מינון נוגדי-דיכאון, או טיפול בנוגדי-דיכאון בלבד. כל המשתתפים במחקר סבלו בעבר מלפחות שני אירועי דיכאון והיו בהפוגה או החלמה תחת נוגדי-דיכאון, אותם נטלו לאורך לפחות חצי השנה האחרונה. החוקרים לא כללו במחקר חולים עם מאניה או היפומאניה, היסטוריה של הפרעה דו-קוטבית, היסטוריה של פסיכוזה, התמכרות לסמים או אלכוהול, הפרעת חרדה שדרשה טיפול, טיפול פסיכולוגי למעלה מפעמיים בחודש ואבחנה של נזק מוחי אורגני.

התוצא העיקרי היה שיעור החולים עם הישנות או התלקחות דיכאון בניתוח לפי כוונה לטפל, כפי שנקבע בארבע נקודות זמן לאורך 24 חודשים.

בתקופה שבין 14 ביולי, 2009, ועד 30 באפריל, 2015, החוקרים בחנו 2,486 משתתפים ו-289 חולקו באקראי לטיפול קוגניטיבי מניעתי עם נוגדי-דיכאון (104 משתתפים), נוגדי-דיכאון בלבד (100 משתתפים), או טיפול קוגניטיבי מניעתי עם הפחתת נוגדי-דיכאון (85 משתתפים).

מהתוצאות עולה כי טיפול בנוגדי-דיכאון לא היה עדיף על טיפול קוגניטיבי מניעתי בזמן הפחתת מינון נוגדי-דיכאון, בכל הנוגע לסיכון להישנות או התלקחות (יחס סיכון של 0.86). תוספת טיפול קוגניטיבי מניעתי לנוגדי-דיכאון לוותה בירידה יחסית של 41% בסיכון, בהשוואה לנוגדי-דיכאון בלבד.

במהלך המחקר תועדו שני ניסיונות אובדניים (אחד בקבוצת טיפול בנוגדי-דיכאון בלבד ואחד בקבוצת טיפול קוגניטיבי מניעתי עם הפחתת נוגדי-דיכאון) ומקרה תמותה אחד (קבוצת טיפול קוגניטיבי מניעתי עם הפחתת נוגדי-דיכאון) שאינם על-רקע ההתערבות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש להציע טיפול קוגניטיבי מניעתי לחולים עם הישנות דיכאון תחת טיפול בנוגדי-דיכאון ולאלו המבקשים להפסיק את הטיפול התרופתי לאחר החלמה.

The Lancet Psychiatry

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה