משפחה

הנחיות חדשות בנושא דיכאון במתבגרים תומכות בבדיקות סקר אוניברסאליות (Pediatrics)

הנחיות עדכניות לאבחנה וטיפול בדיכאון במתבגרים תומכות כעת בבדיקות סקר אוניברסאליות כל שנה מגיל 12 שנים והילך. ההנחיות החדשות פורסמו בכתב העת Pediatrics ופותחו ע”י ה-American Academy of Pediatrics בשיתוף עם Canadian Pediatric Society ואיגודים פסיכיאטריים בשתי המדינות.

ההמלצה לבדיקת סקר אוניברסאלית מהווה שינוי מההנחיות הקודמות, שפורסמו לפני כעשור, והינה הצעד הראשון בפרוטוקול נרחב יותר עליו יש להקפיד במקרים של חשד להפרעת דיכאון.

בדומה למצב בהנחיות משנת 2007, רופאים נדרשים להעריך גורמי סיכון בבני נוער המעלים את הסיכון להתפתחות דיכאון, כולל היסטוריה משפחתית, הפרעת שימוש בחומרים ומצב פסיכו-סוציאלי. על המטפלים הראשוניים, כולל רופאי ילדים להשלים ראיונות אישיים עם בני המשפחה או המטפלים בבני הנוער.

ההמלצה החדשה גם שמה דגש על טיפול מתואם במקרי דיכאון במתבגרים, מאחר והחולים זוכים לתועלת רבה משיתוף הפעולה בין מומחה בריאות הנפש ובין רופא הילדים.

הכותבים מציינים כי מרפאות רבות נשענות כיום על אנשי מקצוע אחרים, דוגמת עובדים סוציאליים ולכן ההנחיות מדגישות את חשיבות שיתוף הפעולה המולטי-דיציפלינרי בסיוע לבני הנוער הללו.

יש גם לקבוע את יעדי הטיפול ולתאם ציפיות בכל הנוגע לצפי התפקוד של המטופל בבית ובבית הספר.

על-פי ההנחיות החדשות, התחלת טיפול תלויה בחומרת הדיכאון. במידה ומדובר בדיכאון קל, אזי רופאים יכולים לשקול תקופה של מעקב ותמיכה פעילה בטרם התחלת טיפול מבוסס-עדויות בתרופות ופסיכותרפיה. רק במידה והתסמינים ממשיכים יש להתחיל בטיפול.

במהלך העשור האחרון פורסמו עדויות התומכות באפשרויות טיפול בנוגדי-דיכאון ובחלק השני של ההנחיות החדשות פורסמו המלצות מבוססות-ראיות.

בנוסף, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ופסיכותרפיה בין-אישית אומצו לטיפול במתבגרים עם דיכאון ועשויים לסייע במקרי הפרעת דיכאון מג’ורית.

בבני נוער עם דיכאון חמור יותר, או בנוכחות מצבים נלווים דוגמת הפרעת שימוש בחומרים, הכותבים מציעים לרופאים לשקול התייעצות עם מומחה לבריאות הנפש. כל הילדים המטופלים בנוגד-דיכאון נדרשים להיות במעקב הדוק אחר החמרה קלינית, אובדנות ושינויים חריגים בהתנהגות, בפרט בחודשים הראשונים לטיפול או בעת שינוי מינון.

המומחים גם תומכים ברעיון לפיו רופאים בקו הראשון ייטלו אחריות לטיפול בדיכאון במתבגרים, בתנאי שהם חשים בנוח לעשות כן. המטרה היא לזהות את הילדים או המתבגרים מוקדם ככל הניתן, על-מנת להביא לתוצאות הטובות ביותר.

Pediatrics. Published online February 26, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה