משפחה

דלקת סיסטמית בגיל העמידה עשויה לנבא אובדן נפח מוח בגיל מבוגר (Neurology)

מתוצאות מחקר חדש, אשר פורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Neurology, עולות עדויות נוספות המעידות כי דלקת סיסטמית בגיל העמידה עשויה לתרום לאובדן נפח מוח והפרעות קוגניטיביות בגיל מבוגר יותר.

מדגם המחקר כלל 1,633 מבוגרים (גיל ממוצע של 53 שנים) ממחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities), שהשלימו בדיקות לחמישה סמני דלקת בתחילת המחקר: פיברינוגן, אלבומין, ספירת תאים לבנים, von Willebrand Factor ו-Factor VIII.

באמצעות חמשת הסמנים הללו, החוקרים יצרו מדד דלקת לכל משתתף. זיכרון אפיזודי ונפח המוח נבחנו על-בסיס בדיקות MRI לאחר 24 שנים, כאשר גיל המשתתפים עמד בממוצע על 76.5 שנים.

כל עליה של סטיית תקן אחת במדד דלקת בגיל העמידה לוותה בירידה של 532 ממ”ק בנפח האזור האופייני במוח למחלת אלצהיימר, ירידה של 519 ממ”ק בנפח אונה אוקסיפיטלית, ירידה של 110 ממ”ק בנפח היפוקמפוס ועליה של 1788 ממ”ק בנפח החדר, כמו גם ירידה בזיכרון אפיזודי, 24 שנים לאחר ההערכה הראשונית.

ההשפעה של עליה של סטיית תקן אחת במדד הדלקת הכולל בגיל העמידה על נפח המוח לאחר שני עשורים הייתה דומה להשפעה שנקשרה עם גן APOE ε4, המעלה את הסיכון למחלת אלצהיימר.

בהשוואה למבוגרים ללא סמני דלקת מוגברים בגיל העמידה, באלו עם רמות מוגברות בשלושה מהסמנים הללו, או יותר, נפח ההיפוקמפוס היה קטן יותר ב-4.6%, בממוצע, נפח האזור האופייני למחלת אלצהיימר היה קטן ב-5.3% ונפח האונה האוקסיפיטלית היה קטן ב-5.7%.

הקשר בין דלקת בגיל העמידה ובין נפח המוח בגיל מבוגר הושפע מגיל וגזע: במבוגרים צעירים ולבנים תועדו רמות גבוהות יותר של דלקת סיסטמית בגיל העמידה, עם שכיחות גדולה יותר של נפח מוח קטן יותר בהמשך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בחשיבות דלקת בהתפתחות שינויים מוחיים נוירו-דגנרטיביים, הקשורים עם ירידה קוגניטיבית בגיל מבוגר.

Neurology. Published online November 1, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה