מה בין משך שינה ובין מסת גוף והיקף מותניים? (PLoS One)

OBESITY

עליה בת שעה אחת במשך השינה בכל לילה עשויה להביא להפחתת כ-0.8 סנטימטרים בהיקף המותניים ולירידה כמה קילוגרמים במשקל הגוף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, מבריטניה, שפורסמו בכתב העת PLoS One.

החוקרים בחנו את הנתונים לאורך ארבע שנים מסקר ארצי שעקב אחר המצב הבריאותי והרגלי אורחות חיים של נבדקים באנגליה, צפון אירלנד, סקוטלנד וויילס. הנתונים כללו דיווח-עצמי אודות השינה ויומני תזונה אודות 1,615 מבוגרים, ביחד עם נתוני גובה, משקל ולחץ דם. בנוסף, כמחצית מהמשתתפים הסכימו לספק דגימות דם כך שהחוקרים יכלו לבחון מדדים שונים להערכת המצב המטבולי, דוגמת פרופיל שומנים, רמות סוכר בדם ותפקודי תריס.

החוקרים סיווגו את המשתתפים לשלוש קבוצות על-בסיס משך השינה הממוצע. המשתתפים בשליש התחתון ישנו 5.88 שעות בלילה, אלו בשליש האמצעי ישנו בממוצע 7.26 שעות בלילה ואלו בשליש העליון ישנו 8.44 שעות בלילה.

מהתוצאות עלה כי באלו בשליש העליון של משך השינה מדד מסת הגוף היה נמוך בכשתי נקודות, מקביל ל-3.2 ק”ג, בהשוואה לאלו בשליש התחתון.

בקרב אלו עם משך השינה הארוך ביותר תועד היקף מותניים ממוצע קטן ב-4 סנטימטרים, בהשוואה לאלו עם משך השינה הקצר ביותר. כל שעת שינה נוספת לוותה בהבדל של 0.9 סנטימטרים בהיקף המותניים ו-0.46 נקודות במדד מסת הגוף.

החוקרים מדווחים על שיפור קל עם שינה ממושכת יותר בחלק מהסמנים בדם, אך לאחר תקנון לגורמים אחרים, ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית, כך שייתכן וההבדלים היו אקראיים. בנוסף, לא נמצא כל קשר בין משך השינה ובין דיאטה או צריכה קלורית, אם כי החוקרים מציינים כי יומני השינה והתזונה לעיתים קרובות אינם מדויקים.

PLoS One 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה