הנחיות חדשות בנושא מחלת צליאק בילדים (מתוך הנחיות ה-NASPGHAN)

הנחיות מבוססות-רשת חדשות לאבחנה וטיפול במחלת צליאק בילדים מסייעות לנווט בין הקשיים הנלווים להערכה וטיפול במחלה זו. איגודי ה-NASPGHAN (North American Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition) ו-Celiac Disease Foundation פרסמו הנחיות קליניות משותפות בנושא.

המומחים מסבירים כי אבחנה של מחלת צליאק עשויה להיות מאתגרת. הסימנים והתסמינים של המחלה משתנים ונעים בין תסמינים גסטרואינטסינאליים, כולל כאבי בטן, שלשולים, או עצירות, ועד תסמינים אחרים, כולל אנרגיה ירודה, הפרעה בגדילה או עיכוב בהתבגרות.  התסמינים עשויים להיות עדינים, להופיע לסירוגין או שייתכן ולא יהיו כלל תסמינים של המחלה.

בנוסף, למרות סרולוגיה חיובית לצליאק, דוגמת anti-TTG (Anti Tissue Transglutaminase) ונוגדני Anti-Endomysial, הינם מנבאים טובים של אבחנת מחלת צליאק, בילדים ללא המחלה עדיין ייתכנו תוצאות חיוביות. לפיכך, בדיקת האבחנה הטובה ביותר הינה ביופסיה של המעי הדק בטרם החלת דיאטה נטולת גלוטן.

במטרה לסייע לרופאים לבחור בין מספר דרכי פעולה בתלות בהיסטוריה של החולה, סימנים ותסמינים, ענפי עץ ההחלטות מבוססים על ארבע ענפים, המתחילים את מסלולי ההחלטות בחולים עם:

·         חשד למחלת צליאק

·         אח או הורה עם מחלת צליאק

·         חולה עם חוסר התאמה בין סרולוגיה וביופסיה

·         חולה עם סרולוגיה חיובית למחלת צליאק, המסרב או אינו יכול לסבול ביופסיה לאישור האבחנה.

כל אחד מענפים אלו מתפצל לענפים נוספים המהווים אפשרויות נוספות. בחולים עם חשד למחלת צליאק, לדוגמא, יש לשאול את החולה אם המשיך לצרוך גלוטן ללא הגבלה. במידה והתשובה חיובית, אזי מומלץ להשלים בדיקה למחלת צליאק עם anti-TTG ובדיקת IgA בדם. תוצאות בדיקות אלו יסייעו בהחלטות נוספות. במידה והתשובה שלילית, אזי יש לבקש מהרופאים להשלים הערכה ליכולת ונכונות המטופל לסבול תגר גלוטן ובהתאם ייקבעו השלבים הבאים.

בחולה עם חשד למחלת צליאק, הממשיך לצרוך גלוטן ועם סרולוגיה חיובית מומלצת בדיקה אנדוסקופית עם ביופסיה של התריסריון לזיהוי נגעי Marsh Lesion. נוכחות נגע Marsh 3 Lesion תואמם לאבחנה של מחלת צליאק.

בחולה סימפטומטי , המסרב או אינו סובל ביופסיה לאישור האבחנה, ההמלצות תלויות בתוצאות טיטר נוגדני anti-TTG. לדוגמא, במידה והטיטר עולה על פי עשר מהטווח העליון של הנורמה, אזי מומלצת בדיקת נוגדני anti-Endomysial, לאחריה בדיקות להערכת גן בסיכון למחלת צליאק אם הנוגדנים חיוביים. חולה עם תוצאה חיובית בבדיקה גנטית בתרחיש זה עונה על הקריטריונים לאבחנה סרולוגית של מחלת צליאק.

מתוך הנחיות ה-NASPGHAN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה