קרדיולוגיה

וריאנטים גנטיים נדירים עשויים להצביע על סיכון מוגבר לקרדיומיופתיה משנית לטיפול אונקולוגי (Circulation)

וריאנטים נדירים בגנים הקשורים לקרדיומיופתיה, בפרט TTNtv (Titin-truncating Variants), מלווים בסיכון מוגבר לקרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי בילדים ובמבוגרים ובשכיחות מוגברת של אירועים חריגים לבביים במבוגרים, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת Circulation.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי נקשרה עם החשיפה המצטברת לתרופות והפרעות קרדיווסקולאריות קיימות טרם הטיפול. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את התרומה של וריאנטים נדירים בגנים הקשורים עם קרדיומיופתיה להתפתחות סיבוכים אלו.

המחקר כלל 213 קרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי משלושה מדגמים: מדגם רטרוספקטיבי של 99 מבוגרים עם מגוון מחלות ממאירות; מדגם פרוספקטיבי של 73 נשים עם סרטן שד; ומדגם פרוספקטיבי של 41 ילדים עם לויקמיה מסוג AML (Acute Myeloid Leukemia). החוקרים ריצפו תשעה גנים ידועים, אשר נקשרו בעבר עם קרדיומיופתיה. שיעורי ההימצאות של הוריאנטים הגנטיים נבחנו בין מדגמי החולים עם קרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי ובין 2,053 משתתפים במאגר TCGA (The Cancer Genome Atlas), 445 מתנדבים בריאים ואוכלוסיות ייחוס ממוצא תואם.

אבחנה של קרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי נקבעה 0.4-9 שנים לאחר טיפול כימותרפי; 90% מהחולים הללו טופלו בתרופות ממשפחת אנתרציקלינים. במבוגרים עם קרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי תועדו גורמי סיכון דומים לאלו באוכלוסיה הכללית בארצות הברית. מבין תשעת הגנים שנבחנו במחקר, באלו עם קרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי תועדו יותר וריאנטים לשינוי-חלבונים, בהשוואה ליתר המדגמים. וריאנטים מסוג TTNtv היו הנפוצים ביותר וזוהו ב-7.5% מהחולים עם קרדיומיופתיה, בהשוואה ל-1.1% מהנבדקים ממדגם TCGA, 0.7% מהמתנדבים הבריאים ו-0.6% מאוכלוסיית הייחוס.

במבוגרים עם קרדיומיופתיה על-רקע טיפול אונקולוגי עם TTNtv תועדה שכיחות גבוהה יותר של אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים, כמו גם ליקוי בהתאוששות שריר הלב, בהשוואה לאלו ללא וריאנטים אלו.

בדומה לנתונים מבני אדם, בעכברים עם TTNtv אשר טופלו באנתרציקלינים תועדה הפרעה בהתכווצות תאי שריר לב עם TTNtv, בהשוואה לתאים ללא וריאנטים אלו.

Circulation 2019

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה