משאבת HeartMate 3 משפרת הישרדות ללא-אירועים מוחיים בחולי אי-ספיקת לב (מתוך כנס ה-ACC)

בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת שחולקו באקראי לטיפול במשאבת HeartMate 3 תועדו סיכויי הישרדות גבוהים כפליים ללא אירוע מוחי מגביל או צורך בהסרת או החלפת המשאבה, בהשוואה לחולים שטופלו במשאבה ישנה יותר מדגם HeartMate II, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ACC (American College of Cardiology) ופורסמו במקביל בכתב העת New England Journal of Medicine.

מחקר MOMENTUM 3 הינו מחקר אקראי להוכחת העדר-נחיתות ועדיפות בחנו החוקרים את השימוש במכשירי HeartMate בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת, ללא תלות במטרת התמיכה (גשר להשתלה או טיפול יעד). תוצא הסיום העיקרי המשולב כלל הישרדות לאחר שנתיים ללא אירוע מוחי מגביל או הישרדות ללא ניתוח חוזר או החלפת או הסרת מכשיר תקול. שולי העדר נחיתות להבדל סיכון נקבעו על 10- נקודות אחוז.

במחקר חולקו באקראי חולים לטיפול באחד משני סוגי מכשירי LVAD (Left Ventricular Assist Device) ב-69 מרכזים בארצות הברית בשנים 2014-2015.

נתונים לאחר שישה חודשים אודות 294 חולים העידו כי למכשיר החדש עדיפות במניעת תרומבוזיס במשאבה. זמן קצר לאחר מכן, מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את המשאבה החדשה כגשר להשתלה. לאחר מכן, החוקרים גייסו 72 חולים נוספים במטרה לקבוע העדר-נחיתות לאחר שנתיים.

מבין 366 החולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת, 190 חולים טופלו ב-HeartMate 3 ו-176 חולים טופלו ב-HeartMate II. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 60 שנים, כאשר 80% מהם היו גברים. המשאבה נועדה לשמש כגשר להשתלה (25% מהחולים), גשר למועמדות להשתלה (16%) או כטיפול יעד (59%).

לאחר שנתיים, 151 חולים (80%) שטופלו ב-HeartMate 3, לעומת 106 חולים שטופלו ב-HeartMate 2 שרדו ללא אירוע מוחי מגביל או צורך בניתוח חוזר (כלומר, ענו על תוצא הסיום העיקרי). עיקר ההבדל בין הקבוצות בתוצא הסיום העיקרי נבע משיעורים נמוכים יותר של החלפת או הסרת ההתקן בקרב חולים שטופלו במכשיר מהדור החדש.

שלושה חולים בקבוצת HeartMate 3 (1.6%) לעומת 30 חולים (17%) בקבוצת HeartMate II נדרשו לניתוח חוזר. בשני חולים שטופלו ב-HeartMate 3 לעומת 27 חולים שטופלו ב-HearMate 2 (1.1% לעומת 26%) עלה חשד לתרומבוזיס של המשאבה.

השיעור הכולל של אירועים מוחיים (עם ובלי מוגבלות) היה נמוך יותר משמעותית בקרב אלו שטופלו במכשיר מהדור החדש (10% לעומת 19%, p=0.02). עם זאת, שיעורי האירועים המוחיים עם מוגבלות היו דומים בשתי הקבוצות (11% לעומת 7%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת, למכשיר HeartMate 3 עדיפות על-פני המשאבה מהדור הקודם בכל הנוגע להישרדות ללא אירוע מוחי מגביל או ניתוח חוזר להחלפת או הסרת מכשיר תקול.

מתוך כנס ה-ACC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה