הערכת מהימנות והדירות בדיקת אקו-לב בחולים עם פרפור פרוזדורים (Europace)

במאמר שפורסם בכתב העת Europace מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי עם בחירה זהירה של מחזורי לב מתאימים, בדיקת אקו-לב הינה כלי מהימן לזיהוי הפרעה בתפקוד דיאסטולי בחולים עם פרפור פרוזדורים, ויחס E/e’ הינו סמן בלתי-תלוי למצב הקליני ופרוגנוזה רעה. עם זאת, הנתונים אודות תפקוד סיסטולי היו מוגבלים מאוד ודרושים מחקרים פרוספקטיביים נוספים והערכת השונות בפועל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקת אקו-לב הינה כלי חיוני בהערכה שגרתית וניהול פרפור פרוזדורים. כעת הם השלימו סקירה שיטתית של התוקף וההדירות של הערכת תפקוד סיסטולי ודיאסטולי של חדר שמאל בחולי פרפור פרוזדורים באמצעות בדיקת אקו-לב.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי נתונים ברשת, לזיהוי מחקרים שכללו חולים עם פרפור פרוזדורים בעת בדיקת אקו-לב (בין השנים 1960 עד אוגוסט 2015).

הסקירה השיטתית כללה 32 מחקרים מבין 3,066 תוצאות חיפוש (1,968 חולים עם פרפור פרוזדורים). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 67 שנים, 33% היו נשים, מקטע פליטה ממוצע של חדר שמאל עמד על 53% ויחס E/e’ הממוצע עמד על 11.7.

נתונים אודות תוקף והדירות מדדים סיסטוליים היו מוגבלים מאוד. מנגד, מדדי תפקוד דיאסטולי הדגימו קורלציה עם מדידות פולשניות להערכת לחץ מילוי והדירות הולמת.

החוקרים מדווחים על קשר בין יחס E/e’ מוגבר (מעל 15) עם יכולת תפקודית, איכות חיים ופרוגנוזה ירודה. להדגמה אופטימאלית בחולים עם פרפור פרוזדורים, נדרשים מחזורי הלב עם קצב לב מבוקר (פחות מ-100 פעימות לדקה) ומרווחי RR לפני כן. משך ודמיון במחזורי הלב היו חשובים יותר ממספר הפעימות הממוצע.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם התאמת הגישה הנכונה, בדיקת אקו-לב עשויה לספק מידע חשוב אודות התפקוד הדיאסטולי של הלב בחולים עם פרפור פרוזדורים. עם זאת, הנתונים אודות התפקוד הסיסטולי מוגבלים יותר.

Europace. 2017; 19(9): 1427-1438

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה