קרדיולוגיה

עדויות נוספות תומכות בשימוש במספר מעקפים עורקיים במגוון רחב של חולים המיועדים לניתוח מעקפים (JAMA Cardiol)

עדויות חדשות שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology תומכות בשימוש במספר מעקפים עורקיים במגוון רחב של חולים המיועדים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, כולל קבוצות רבות של חולים בסיכון מוגבר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את הבטיחות והתוצאות ארוכות הטווח של ניתוח מעקפים עם שימוש במספר מעקפים עורקיים לעומת ניתוח מעקפים סטנדרטי בו נעשה שימוש בעורק LITA (Left Internal Thoracic Artery) עם מעקפים מוריד SV (Saphenous Vein). למיטב ידיעתם, זהו המחקר הגדול ביותר להערכת הבטיחות והתועלת הקלינית בטווח הארוך במדגם חולים גדול.

המחקר התצפיתי כלל 20,076 מבוגרים עם מחלה של העורק השמאלי הראשי או מחלה תלת-כלילית, שהשלימו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ראשוני 5,580 השלימו ניתוח שכלל מספר מעקפים עורקיים ו-14,496 חולים השלימו ניתוח מעקפים עם עורק LITA ווריד SV בקולומביה הבריטית, קנדה, בין ינואר 2000 ועד דצמבר 2014, עם מעקב עד דצמבר 2015.

התוצאים העיקריים כללו תמותה, רה-וסקולריזציה חוזרת, אוטם לבבי, אי-ספיקת לב ואירועים מוחיים.

מבין 5,580 משתתפים שהשלימו ניתוח מעקפים עם מספר מעקפים עורקיים, 586 היו נשים (11%) והגיל הממוצע עמד על 60 שנים. מבין 14,496 המשתתפים לאחר ניתוח עם LITA+SV, 2,803 היו נשים (19%) והגיל הממוצע עמד על 68 שנים. חציון משך המעקב עמד על 9.1 שנים ו-8.1 שנים, בהתאמה.

בהשוואה לניתוח עם LITA+SV, שימוש במספר מעקפים עורקיים לווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר (יחס סיכון של 0.79) ושיעור נמוך יותר של פרוצדורות רה-וסקולריזציה חוזרת (יחס סיכון של 0.74) במהלך 15 שנות המעקב. עוד תועדו שיעורי היארעות נמוכים יותר של אוטם שריר הלב (יחס סיכון של 0.63) ואי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.79) במהלך שבע שנות מעקב.

התועלת ארוכת הטווח נשמרה על כנה בניתוחים סטטיסטיים שונים שהשלימו החוקרים וזוהתה גם בתתי-קבוצות של חולים עם סוכרת, השמנה, הפרעה מתונה במקטע הפליטה של חדר שמאל, מחלת ריאות חסימתית כרונית, מחלת כלי דם היקפית, או מחלת כליות.

החוקרים כותבים כי ניתוח מעקפים באמצעות מספר מעקפים עורקיים לא לווה בעליה בשיעורי תחלואה או תמותה לאחר 30 ימים.

התועלת ארוכת הטווח שתועדה בחולים לאחר ניתוח מעקפים עם מספר מעקפים עורקיים תומכת בבחינת גישה זו כטיפול במגוון רחב יותר של חולים המיועדים לניתוח מעקפים.

JAMA Cardiol 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה