Stroke

טיפול ליברלי בחמצן במבוגרים אינו מועיל ואף עלול לסכן את המטופלים (Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במבוגרים במצב מחלה חדה, טיפול ליברלי בחמצן מעלה את התמותה, ללא שיפור בתוצאים אחרים. החוקרים כותבים כי מתן חמצן עלול להשפיע לרעה על החולים כאשר ריוויון החמצן בדם מצוי בטווח 94-96%.

במחקר IOTA (Improving Oxygen Therapy in Acute-illness) החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, תוך חיפוש במאגרי Cochrane Central Register of Controlled Trials, MEDLINE, Embase, HealthSTAR, LILACS, PapersFirst ו-WHO International Clinical Trials Registry, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שערכו השוואה בין טיפול ליברלי וטיפול שמרני בחמצן במבוגרים עם מחלה חדה.

התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התמותה (תמותה באשפוז, תמותה לאחר 30 ימים ותמותה בתום מעקב) ותחלואה (מוגבלות בתום מעקב, סיכון לדלקת ריאות שנרכשה בבית החולים, כל זיהום שנרכש בבית החולים ומשך האשפוז).

החיפוש הספרותי העלה 25 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם סך כולל של 16,037 חולים עם אלח-דם, מחלה קריטית, אירוע מוחי, טראומה, אוטם לבבי, או דום לב, וחולים שנדרשו לניתוח חירום. בהשוואה לגישה שמרנית לטיפול בחמצן, גישה ליברלית (חציון ריוויון חמצן של 96%) לווה בעליה בתמותה באשפוז (סיכון יחסי של 1.21, עדויות באיכות גבוהה), בתמותה לאחר 30 ימים (סיכון יחסי של 1.14, עדויות באיכות גבוהה) ותמותה בתום מעקב (יחס סיכון של 1.10, עדויות באיכות גבוהה).

החוקרים מוסיפים כי לא תועדה תועלת לגישת הטיפול הליברלית, כאשר בשתי הקבוצות תועדו שיעורים דומים של דלקת ריאות שנרכשה באשפוז, משך אשפוז, או מוגבלות.

ממצאי המחקר תומכים בגישה שמרנית לטיפול בחמצן במבוגרים עם מחלה חדה.

Lancet. 2018;391:1693-1705

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה