Smoking Related Disorders

הטיפול ב-Varenicline עשוי לשפר תפקוד קוגניטיבי בחולי סכיזופרניה (Schizophr Res)

מתן Varenicline (צ’מפיקס), המשמשת להפסקת עישון, מובילה לשיפור תפקוד קוגניטיבי במטופלים לא-מעשנים עם ובלי סכיזופרניה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Schizophrenia Research.

המחקר האקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, הינו חלק מיוזמה גדולה יותר של חוקרי CAMH. במחקר המוקדם יותר, החוקרים מצאו כי הטיפול ב- Varenicline הפחית ליקויים בזיכרון עבודה מרחבי, מדד להערכת תפקוד קוגניטיבי. הממצאים זוהו לאחר שחולי סכיזופרניה הפסיקו לעשן.

מדגם המחקר כלל 30 משתתפים, 15 עם סכיזופרניה ו-15 ללא הפרעה פסיכיאטרית. המשתתפים טופלו ב- Varenicline במינון 0 מ”ג, 15 מ”ג, או 1 מ”ג, פעמיים ביום, למשך שלושה ימים, באופן מאוזן לאורך שלושה שבועות עוקבים, עם הפסקה בת שבוע בין שבועות מינון בחולי סכיזופרניה לא-מעשנים ובביקורות ללא הפרעה פסיכיאטרית.

במהלך שבועות אלו, המשתתפים הגיעו לבדיקות להערכת תפקוד קוגניטיבי. התוצא העיקרי הוגדר כ-VSWM (Visuospatial Working Memory). התוצאות משקפות את הממצאים מאחר הצהריים של הבדיקה הקוגניטיבית השלישית, כאשר רמות Varenicline בדם היו הגבוהות ביותר.

כאשר החוקרים בחנו את הקורלציה בין רמות Varenicline בפלזמה ובין התפקוד הקוגניטיבי במשימות VSWM, הם זיהו מספר ממצאים מעניינים. ראשית, בחולי סכיזופרניה התפקוד היה טוב יותר כאשר רמות Varenicline הקבילו למינונים הנמוכים יותר של התרופה. בקבוצת הביקורת, ההיפך היה הנכון, כאשר תוצאות VSWM וזיכרון מילולי היו טובות יותר כאשר רמות Varenicline הקבילו למינונים הגבוהים יותר של התרופה.

עם זאת, בשתי הקבוצות תועדו רמות נמוכות מהצפוי בדם עם המינון הנמוך ושונות משמעותית עם מינון גבוה של Varenicline.

החוקרים מדגישים כי המחקר היה קטן וקצר מדי בכדי לזהות סימנים לאירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים. למרות זאת, מנהל המזון והתרופות האמריקאי הסיר לאחרונה את אזהרת קופסא שחורה שהייתה מצורפת לתווית Varenicline על-בסיס ממצאי מחקר EAGLES.

Schizophr Res. Published online March 10, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה