Physical Activity

טיפול חליפי בטסטוסטרון ג’ל השיג שיפור ביכולת ומהירות ההליכה במטופלים עם רמות טסטוסטרון נמוכות (Lancet Diabetes Endocrinol)

נעה גינזבורג, BSc

מחקר התפקוד הגופני (PFT,  Physical Function Trial) היה אחד משבעה מחקרי טסטוסטרון (TTrials) שניסו להעריך את ההשפעה של טסטוסטרון על התנועה והתפקוד הגופני (כפי שדווחו על ידי המטופלים), על נפילות, כמו גם ההערכה הכללית של המטופלים לגבי שינויים (PGIC, או patient global impression-of-change) – כל זאת בגברים מבוגרים עם ריכוזי טסטוסטרון נמוכים. מטופלים אלה דיווחו על הגבלה בתנועה וקצב הליכה הנמוך מ-1.2 מטר לשניה. באמצעות מידע שנאסף ב-PFT ובכלל באוכלוסיית המטופלים שהשתתפו במחקרי הטסטוסטרון , הצליחו החוקרים לזהות האם ההשפעה של תחליף טסטוסטרון על התנועה הביאה לשינוי לעומת מהירות ההליכה, ההגבלה בתנועה וכדומה לעומת תחילת המחקר בקבוצת המטופלים.

נמצא כי הטיפול בטסטוסטרון חלופי מביא לשיפור ביכולת ההליכה ומהירות ההליכה במטופלים, אך נראה שאינו משפיע על נפילות במטופלים הללו.

במחקרי הטסטוסטרון השתתפו 790 גברים בגילאי 65 ומעלה עם רמות ממוצעות של בדיקת שני ריכוזי טסטוסטרון כללים עם תוצאה הנמוכה מ-275 נ”ג/דצילטר (9·5 nmol/L) , כש-390 מהם סבלו מהגבלה בתנועה ומהירות הליכה נמוכה מ-1.2 מטר לשניה ונכנסו למחקר PFT. המשתתפים חולקו לקבל 1%ג’ל טסטוסטרון או ג’ל פלצבו מידי יום במשך כשנה, כאשר הן החוקרים והן המשתתפים ממוסכים לחלוקה לקבוצות. יעד המחקר העיקרי של PFT היה העלאת מהירות ההליכה (באמצעות מדידת מרחק הליכה ב-6 דקות, 6 MWT – 6 min walk test) למרחק 50 מטרים או יותר. הנתונים שנאספו נועדו כדי לאפיין את השינוי האבסולוטי במרחקי ה-6MWT, כמו גם המרכיב הגופני בשאלון איכות חיים מסוג – Short Form-36 או  (PF10) , וגם ב-PGIC ובכמות הנפילות. החוקרים ניתחו את הנתונים שנאספו לפי פרוטוקול של כוונה לטפל (Intention to treat) .

בכל המטופלים שקיבלו טיפול פעיל, עברו הערכה בתחילת הטיפול כמו גם לפחות הערכה אחת לאחר הטיפול.

ה- TTrials נערכו בין אפריל 2011 ליוני 2014.מבין 790 המטופלים במחקרים כ-395 קיבלו טסטוסרון, ו-395 פלצבו; מבין 390 המטופלים שנכנסו למחקר ה-PFT, קבוצה של, 193  מטופלים קיבלה בטסטוסטרון ו- 197 קיבלו פלצבו.

החוקרים מצאו כי מרחק הנמדד ב-6MWT השתפר יותר בצורה מובהקת בקבוצת הטיפול לעומת הפלצבו בכל המשתתפים במחקרי הטסטוסטרון, אך לא בנתונים שנאספו במשתתפי מחקר ה-PFT. במשתתפי –TTrials שלא נכנסו למחקר ה-PFT, מרחק ה-6MWT השתפר עם השפעה טיפול של 8.9 מטר (כאשר 95% CI 2·2-15·6; p=0·010) .

ה-PF10 היה טוב יותר בקבוצת הטיפול בטסטוסטרון לעומת הפלצבו בכל הגברים שהשתתפו ב-TTrials כמו גם באלה שנכנסו ל-PFT. מבין אלה שלא נכנסו ל-PFT, ה-PF10 השתפר עם השפעה טיפולית של 4.0 (כש-1·5-6·5; p=0·0019).

בגברים שקיבלו טיפול פעיל עם מרחק הליכה של 1.2 מ’ לשנייה בתחילת המחקר או יותר נראה שיפור מובהק במרחק ה-6MWT , עם השפעה טיפולית של 14.2 מטר (כש-6·5-21·9; p=0·0004) ו-PF10 של 4.9 נקודות (כש-2·2-7·7; p=0·0005) לעומת הגברים שקיבלו פלצבו.

בגברים שטופלו בטסטוסטרון וסבלו מהגבלה בתנועה נראה שיפור מובהק במרחק ה-6MWT – של 7.6 מטר ( 1·0-14·1; p=0·0237) ו-PF10 של 3.6 (1·3-5·9; p=0·0018) לעומת הגברים שטופלו בפלצבו.

החוקרים מצאו כי גברים שטופלו בטסטוסטרון חוו שינוי לטובה בתפיסתם את יכולת ההליכה  שלהם (ה-PGIC) לעמת גברים בקבוצת הפלצבו הן בקבוצת ה-PFT (עם גודל אפקט של 2.21 ו-1·35-3·63; p=0·0018) כמו גם גברים שלא נכללו ב-PFT (עם גודל אפקט של 3.01, ו-1·61-5·63; p=0·0006).

שינויים במרחק ה-6MWT נקשרו באופן מובהק עם השינוי בטסטוסטרון, בטסטוסטרון החופשי, ב-dihydrotestosterone, ובריכוזי ההמוגלובין.

שכיחות הנפילות בעת ההתערבות הייתה זהה בשתי קבוצות הטיפול במחקרי הטסטוסטרון (103 משתתפים, כ-27% מ-380 המטופלים חוו לפחות נפילה אחת).

לסיכום, כותבים החוקרים כי הטיפול בטסטוסטרון חלופי הביא לשיפור ביכולת ההליכה (לפי דיווחי המטופלים), שיפר בצורה צנועה את מרחק ה-6MWT (זאת בקרב כלל משתתפי ה-TTtrials ) אך לא השפיע לטובה על מקרי נפילות במטופלים הללו. האפקט של טסטוסטרון על מדדי התנועה של משתתפי המחקר היה קשור למהירות ההליכה הבסיסית והגבלת התנועה כפי שדווחה עצמונית, כמו גם שינויים בריכוזי הטסטוסטרון וההמוגלובין.

Lancet Diabetes Endocrinol. 2018 Nov;6(11):879-890.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • פעילות גופנית סדירה מלווה בשינה טובה יותר (BMJ Open)

    פעילות גופנית סדירה מלווה בשינה טובה יותר (BMJ Open)

    לאורך זמן, פעילות גופנית סדירה בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע מלווה בשיעורים נמוכים משמעותית של אינסומניה ומשך שינה טוב יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMJ Open. מדגם המחקר כלל 4,339 מבוגרים בגילאי 39-67 שנים (48% גברים) מ-21 מרכזין בתשע מדינות שלקחו חלק בסקר European Community Respiratory Health Survey (או ECRHS III). […]

  • מדד מסת גוף גבוה מלווה בתסמיני דיכאון חמורים יותר במבוגרים בגיל העמידה ובגיל מתקדם (PLoS One)

    מדד מסת גוף גבוה מלווה בתסמיני דיכאון חמורים יותר במבוגרים בגיל העמידה ובגיל מתקדם (PLoS One)

    במבוגרים עם מדד מסת גוף גבוה יותר ויחס היקף מותניים לירך גבוה יותר שכיחות גבוהה יותר של דיכאון חמור יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת PLoS One. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין עודף-משקל והשמנת-יתר ובין דיכאון. עם זאת, אין מחקרים להערכה אם קשר זה אינו תלוי […]

  • טיפול בטסטוסטרון אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הערמונית (JAMA Netw Open)

    טיפול בטסטוסטרון אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הערמונית (JAMA Netw Open)

    עדויות חדשות תומכות בבטיחות טיפול חליפי בטסטוסטרון בגברים בגיל העמידה וגברים מבוגרים יותר עם היפוגונאדיזם, כאשר אין עדות לעליה בסיכון לסרטן ערמונית בדרגה-גבוהה או מכל-סוג, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין טיפול חליפי בטסטוסטרון ובין הסיכון לסרטן ערמונית עדיין אינו מובן היטב. מחקרים אפידמיולוגיים […]

  • פעילות גופנית יעילה כמו תרופות או פסיכותרפיה להקלה על דיכאון (Br Med J)

    פעילות גופנית יעילה כמו תרופות או פסיכותרפיה להקלה על דיכאון (Br Med J)

    פעילות גופנית הדגימה יעילות דומה לזו של פסיכותרפיה וטיפול תרופתי להקלה על דיכאון, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת British Medical Journal. פעילות גופנית אינטנסיבית והליכה או ריצה, יוגה ואימוני כוח, היו יעילים במיוחד. החוקרים השלימה סקירת ספרות וערכו מטה-אנליזה שכללה 218 מחקרים אקראיים עם 14,170 משתתפים עם דיכאון. המחקרים בחנו צורות […]

  • טיפול בטסטוסטרון אינו משפיע משמעותית על הבריאות הפסיכו-סוציאלית של גברים עם היפוגונאדיזם (J Clin Endocrinol Metab)

    טיפול בטסטוסטרון אינו משפיע משמעותית על הבריאות הפסיכו-סוציאלית של גברים עם היפוגונאדיזם (J Clin Endocrinol Metab)

    בקרב גברים שקיבלו טיפול בטסטוסטרון תועדו שינויים דומים במדדים פסיכוסוציאליים ולא תועד שיפור באיכות החיים, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול דמה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את ההשפעה של טסטוסטרון לעומת פלסבו על איכות החיים הבריאותית ועל התפקוד הפסיכוסוציאלי בגברים ללא היפוגונאדיזם פתולוגי. […]

  • מדוע מטופלים לא מתמידים בתרגילי פיזיותרפיה ביתיים? (JNPT)

    מדוע מטופלים לא מתמידים בתרגילי פיזיותרפיה ביתיים? (JNPT)

    חוסר ההתמדה בתרגילי פיזיותרפיה ביתיים הינו בעיה ידועה ביעילות הטיפול, וזו בולטת במיוחד בהקשר של תרגילים לטיפול בסחרחורות ובעיות שיווי משקל (שיקום ווסטיבולרי). חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ניתחו מהם החסמים לתרגולים הביתיים וחזרו עם התשובות - ועם עצות. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת המוביל בפיזיותרפיה Journal of Neurologic Physical Therapy.

  • מה בין רמות טסטוסטרון בדם ובין פעילות-יתר של שלפוחית השתן בנשים? (Int Urol Nephrol)

    מה בין רמות טסטוסטרון בדם ובין פעילות-יתר של שלפוחית השתן בנשים? (Int Urol Nephrol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Urology and Nephrology עולה כי רמות טסטוסטרון נמוכות בדם מלוות בסיכון מוגבר לפעילות-יתר של שלפוחית השתן בנשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם קולטנים לאנדרוגנים ברצפת האגן ובדרכי שתן תחתונות. עם זאת, הקשר בין רמות טסטוסטרון בדם ובין פעילות-יתר של שלפוחית השתן אינו מובן היטב. מטרת […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' רז: דברי פרידה מבעז גנזבורג ז

    הטיפ השבועי עם פרופ' רז: דברי פרידה מבעז גנזבורג ז"ל והאם טסטוסטרון עוזר במניעת שברים?

    לאחר שנים ארוכות שבהן אירח בעז גנזבורג ז”ל, מייסד אי־מד, את פרופ’ רז בסדרת ראיונות ופודקאסטים שונים, אנחנו נפרדים מבעז. בעז ז”ל ופרופ’ רז שיבדל”א היו חברים קרובים, וניתן היה לראות זאת בתקשורת הפתוחה ובשיתופי הפעולה הרבים ביניהם. לפניכם הפודקאסט המשותף האחרון שצולם, ואנחנו מקדישים אותו לזכרו של בעז. אתם מוזמנים לשמוע את דברי הפרידה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה