Pain

תכנית שיקום כאב כרוני עשויה להשפיע על ריגוש מרכזי (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAPM)

בקרב חולים שהשלימו את תכנית iCPRP (Interdisciplinary Chronic Pain Rehabilitation Program) במרפאת קליבלנד תועדה ירידה משמעותית בדיווח עצמי על ריגוש מרכזי, כך עולה מתוצאות מחקר מוקדם, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-AAPM (American Academy of Pain Medicine).

מדגם המחקר כלל 231 חולים שהשלימו את התכנית, כאשר ב-93% מהמשתתפים תועד שיפור דרמטי במדדי מוגבלות עקב כאב, שיפור שנותר ברובו הגדול למשך שישה חודשים. בקרב המשתתפים תועדה עוד ירידה במדדי דיכאון, חרדה והיקף שימוש באופיואידים.

החוקרים התמקדו בחלק הראשון של מדד CSI (Central Sensitization Inventory) להערכת ריגוש מרכזי, בו החולים נשאלו באיזו תדירות (לעולם לא, לעיתים נדירות, לעיתים, לעיתים קרובות, או תמיד) חוו 25 תסמינים רפואיים (לדוגמא, תחושת עייפות וחוסר רעננות לאחר שינה, התקפי חרדה, שלשולים ו/או עצירות ועוד, עם מדד כולל שנע בין 0-100.

ניתוח הנתונים כלל 49 חולים, בגיל ממוצע של 48.3 שנים. מרבית המשתתפים המחקר היו נשים (77.1%). מדדי כאב לפני תכנית iCPRP עמדו על 54.7 נקודות ולאחר התכנית ירדו ל-40.5 נקודות. החוקרים מסבירים כי המדד ירד מרמה שמציג חולה עם פיברומיאלגיה לרמה שחווה חולה עם כאבי גב תחתון.

ייתכן כי לא מדובר בירידה עצומה, אך גם באנשים בריאים ייתכנו תסמינים הבאים לידי ביטוי בנוכחות מדדי CSI מוגברים. ה-CSI משקף דברים רבים שכולם חווים, בעיקר ביום רע.

החוקרים מדגישים כי מדובר בממצאים ראשוניים וכי חולים המשתתפים בתכניות אלו סובלים ממחלות רקע רבות. לעיתים קרובות מדובר בחולים הקשים ביותר במרפאה. עוד הם מוסיפים כי לא ברור מהו הגורם המוביל לשינוי בריגוש המרכזי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAPM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה