Osteoporosis

בדיקת CT שגרתית עשויה לזהות מטופלים בסיכון גבוה לשברים (J Bone Miner Res)

השלמת מדידה פשוטה של איכות העצם במהלך בדיקת CT (Computed Tomography) שגרתית של החזה או הבטן עשויה לסייע בזיהוי מטופלים מבוגרים, מעל גיל 65 שנים, בסיכון גבוה לשברים לאורך כשש שנות מעקב, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Bone and Mineral Research.

מדגם המחקר כלל 1,966 מטופלים אשר השלימו בדיקות CT של החזה או הבטן במהלך שנה אחת, כאשר החוקרים הצליחו לאסוף נתונים אודות 507 נבדקים (גיל ממוצע של 73.4 שנים).

במהלך חציון מעקב של 5.8 שנים, 22.5% מהמשתתפים אובחנו עם שבר שברירי (Fragility Fracture) פתולוגי לאחר בדיקת ה-CT.

בדיקות ה-CT כוללות נתונים רבים אודות העצמות, המאפשרים מדידת עצם טרבקולארית של החוליות במדדי HU (Hounsfield Unit) ולהשלים חישובים במהלך בדיקות CT להתוויות אחרות. המטרה העיקרית של המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את הקשר בין מדדי Trabecular Attenuation בחוליה המותנית הראשונה עם שיעורי הישרדות ללא-שברים אוסטיאופורוטיים.

החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים בהישרדות ללא-שברים בחולים עם מדדים של עד 90 HU, בהשוואה לאלו עם מדדי HU גבוהים יותר. לאחר תקנון לערפלנים, כולל גלוקוקורטיקואידים וביספופסנטים, הם זיהו כי עליה של 10 יחידות במדדי HU בחוליה המותנית הראשונה לוותה בירידה של 37% בסיכון לשברים במהלך המעקב.

גיל מבוגר יותר בעת ביצוע בדיקת ה-CT לווה בעליה של 19% בסיכון לשברים. מנגד, מין המטופל לא נקשר עם סיכון מוגבר לשברים, אם כי היסטוריה של שבר קודם לוותה בעליה של למעלה מפי שתיים בסיכון לשבר נוסף עד תום המחקר.

החוקרים כותבים כי עם עבודה נוספת בנושא, כלי פשוט זה עשוי לשמש לחישוב הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים מג’וריים והסיכון לשברי ירך ויוכל לשמש כמשתנה נוסף הנכלל במדד FRAX.

                                    

J Bone Miner Res. Published online February 5, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה