Nutritional/Metabolic

האם מזון אורגני מגן מפני ממאירות ? היכנסו לדיון מתוך פורום התזונה של emedhealth club בניהול ד”ר סיגל אילת אדר

אנו מביאים כאן לפניכם דיון שהתקיים בשבוע האחרון בפורום התזונה וזאת בעקבות שאלה של מבקר הנוגעת למחקר שדווח עליו באתר.  

מבקר: נדמה לישזה המחקר הראשוןשמראה שלצריכת מזון אורגני יש איזו תועלת בריאותית. השאלה כמובן אם הקשר הזה שנמצא ע”י החוקרים הוא סיבתי או נסיבתי… כלומר מאוד יכול להיות שאנשים שצורכים מזון אורגני נוטים גם לא לעשן, לעשות פעילות גופנית וכד’ וזו בעצם הסיבה לסיכון הנמוך יותר לממאירות…. השאלה היא אם יש איזה בסיס ביולוגי/מדעי ליכולת של מזון אורגני להגן מפני ממאירות ?

להלן תשובתה של ד”ר סיגל אילת, מנהלת הפורום:

גם לדעתי זה המחקר הראשון בנושא שמראה קשר ישר. יותר מזון אורגני יותר בריאות. היה פעם מחקר אחד שבו לא נמצא קשר. אבל אנסה לעשות חיפוש יותר מעמיק… ולעדכן.

ובכן, ניסיתי להיכנס לעומק הספרות:

ראשית האם מזון שמצהירים עליו אורגני באמת לא מכיל חומרי ריסוס?

J Environ Sci Health B. 2007 Sep-Oct;42(7):835-41.

בבדיקות מאטליה של דגימות מזון אורגני, סה”כ רוב הדגימות עמדו בדרישות התקן אבל החוקרים מציינים שלא ברור אם “אורגני” משמעו גם “בטוח” וזה עוד לפני שמדברים על היבטים בריאותיים.

בסקירה שפורסמה ב- 2017 מעלים הסוקרים מספר היבטים מעניינים של מזון אורגני:

Environ Health. 2017 Oct 27;16(1):111. doi: 10.1186/s12940-017-0315-4.

נמצא הבדל בהרכב מזונות אורגניים ומזונות מרוססים. המזון האורגני הכיל יותר רכיבים פנוליים (הנחשבים נוגדי חימצון), היה בהם פחות קדמיום, במוצרי חלב ובשר אורגניים הייתה יותר חומצת שומן אומגה 3, אבל לא הוכח שלכל אלה יש משמעות תזונתית.

מזון אורגני יכול להוריד סיכון של מחלות אלרגיות ועודף משקל, אבל אין לכך הוכחות חותכות, בעיקר מכיוון שאנשים שאוכלים מזון אורגני בדרך כלל חיים גם חיים בריאים יותר. במחקרי חיות הראו גדילה והתפתחות שונות בין חיות שקבלו מזון אורגני לכאלה שלא אבל לא מציינים אם היה להבדל הזה משמעות קלינית.

באותו מחקר שהוזכר בתגובתי הקודמת, מ-2012 בו ניסו לסכם את המידע ממחקרים קליניים, לא נמצאה השפעה על ביו-מרקרים קשורים לבריאות ולא על מצב תזונתי באנשים שאכלו מזון אורגני מול אנשים שאכלו רגיל.

נכון לזמן פירסום הסקירה, 385 חומרי ריסוס מאושרים ב- EU, ומתוכם 26 מאושרים גם לחקלאות האורגנית.

במחקרים אפידמיולוגיים דווח על קשרים בין שאריות חומרי ריסוס מסוימים בשתן והתפתחות קוגניטיבית בילדים, אבל זאת בהשוואה להימצאות פחות שאריות כאלה, ולא בהשוואה לאנשים שאכלו מזון אורגני. יחד עם זאת מציינים המחברים, שהנתונים הקיימים לא מצדיקים המלצה על הפחתת אכילת ירקות ופירות.

המרכיב המדאיג יותר במזון לא אורגני, לדברי הסוקרים, הוא האנטיביוטיקה שניתנת לבעלי החיים. הדאגה העיקרית היא שחשיפה כזו שלנו לאנטיביוטיקה, עלולה לפתח זנים עמידים. אינני מודעת לחוקים הקיימים בארץ, אבל באיחוד האירופי מותר לתת לחיות אנטיביוטיקה גם בגידול אורגני, אבל עם הגבלה במספר הפעמים במהלך חיי החיה.

החוקרים מסכמים שניתן לעשות שינויים בגידולים על מנת להפוך אותם לבטוחים, גם בלי לגדל אותם באופן אורגני. כמו למשל הגבלת חומרי הריסוס והגבלת מתן אנטיביוטיקה לחיות.

עד כאן תשובת ד”ר אילת.

אם ברצונכם להמשיך הדיון בנושא זה – הקליקו כאן

להעלאת נושאים נוספים לדיון או לעיון בסוגיות ודיונים שעלו בפורום – הקליקו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מזון אולטרה-מעובד עשוי להביא לעליה בסיכון לגלאוקומה (Nutrients)

    מזון אולטרה-מעובד עשוי להביא לעליה בסיכון לגלאוקומה (Nutrients)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד, בפרט מתוקים, מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות גלאוקומה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Nutrients. מהנתונים עולה כי הקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לגלאוקומה היה משמעותי בגברים ובמבוגרים בגיל מתקדם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין מזון אולטרה-מעובד ובין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, […]

  • צריכת מזון אולטרה-מעובד עלולה להביא לעליה בסיכון ארוך הטווח לתסמונת מעי רגיז (Clinical Gastroenterology and Hepatology)

    צריכת מזון אולטרה-מעובד עלולה להביא לעליה בסיכון ארוך הטווח לתסמונת מעי רגיז (Clinical Gastroenterology and Hepatology)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות תסמונת מעי רגיז (Irritable Bowel Syndrome), עם קשר מנה-תגובה משמעותי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. העלייה המקבילה בצריכת מזון אולטרה-מעובד ובשיעורי אבחנת תסמונת מעי רגיז בשנים האחרונות מהווה מקור לדאגה, אך אין עדויות אפידמיולוגיות אודות הקשר בין צריכת מזון […]

  • טיפול תרופתי קודם להשמנה מפחית את היקף הירידה במשקל תחת Semaglutide (מתוך Diabetes, Obesity, and Metabolism)

    טיפול תרופתי קודם להשמנה מפחית את היקף הירידה במשקל תחת Semaglutide (מתוך Diabetes, Obesity, and Metabolism)

    טיפול ב- Semaglutide (וויגובי) מוביל לירידה גדולה יותר במשקל במטופלים עם עודף-משקל או השמנת-יתר אשר לא קיבלו קודם לכן טיפול תרופתי כנגד השמנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים להערכת Semaglutide, אגוניסט לקולטן ל-GLP-1, הדגימו השפעה הטרוגנית על משקל הגוף באלו עם עודף-משקל […]

  • מטבוליט בבשר אדום עשוי להביא לעליה בסיכון למחלת כליות (J Am Soc Nephrol)

    מטבוליט בבשר אדום עשוי להביא לעליה בסיכון למחלת כליות (J Am Soc Nephrol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology עולה כי המטבוליט TMAO (או Trimethylamine N-Oxide) שמקורו בבשר אדום, מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת כליות כרונית והידרדרות מהירה יותר של התפקוד הכלייתי בבני אדם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי TMAO הינו תוצר פירוק חיידקי במעי עקב מטבוליזם L-Carnitine, שמקורו בעיקר מבשר אדום, […]

  • צריכת קפה מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה (Int J Cancer)

    צריכת קפה מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה (Int J Cancer)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שתיית קפה עשויה להיות מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת קפה נקשרה עם סיכון מופחת להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום. עם זאת, לא ידוע אם צריכת קפה עשויה […]

  • דיאטה פרו-דלקתית וצריכת מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2   (Diabetes, Obesity & Metabolism)

    דיאטה פרו-דלקתית וצריכת מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2   (Diabetes, Obesity & Metabolism)

    הסיכון לסוכרת מסוג 2 גבוה יותר בקרב מבוגרים עם דפוסי דיאטה פרו-דלקתית ואלו הצורכים מלח בכמות רבה, בהשוואה לאלו המקפידים על דיאטה אנטי-דלקתית וצורכים כמות מלח קטנה יותר, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד DII (או Dietary Inflammatory Index), מערכת ניקוד להערכת הפוטנציאל הדלקתי של […]

  • דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

    דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

    חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

  • מה בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה? (Front Nutr)

    מה בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה? (Front Nutr)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Nutrition עולה כי אין קשר סיבתי בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין מרבית הממאירויות על-רקע השמנה, בנוסף לסרטן מעי גס ורקטום וסרטן שד. בנוסף, הממצאים מעידים כי מדד מסת הגוף עשוי להיות מתווך אפשרי של הקשר בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לסרטן מעי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה