Hypertension

ההשפעה של הרגלי התזונה על הסיכון ליתר לחץ דם (מתוך כנס ה-American Heart Association EPI)

צריכה רבה של בשר, עופות ודגים צלויים או אפויים בחום גבוה מלווה בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם, ללא תלות בכמות הכוללת הנצרכת, והסיכון גם מוגבר עם צריכה רבה יותר של בשר עשוי היטב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Heart Association EPI.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 32,925 נשים ו-53,852 גברים, ללא היסטוריה של יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם או ממאירות. במהלך המעקב הממוצע שנע בין 12-16 שנים, 37,123 משתתפים פיתחו יתר לחץ דם.

בקרב אלו שצרכו לפחות שתי מנות בשבוע של בשר אדום, עופות, או דגים, משתתפים שבישלו עם להבה פתוחה או בטמפרטורה גבוהה, כולל גריל, ברביקיו, צליה או קליה, למעלה מ-15 פעמים בחודש, בהשוואה לאלו שהשתמשו בשיטות הכנה אלו פחות מארבע פעמים בחודש, תועד סיכון מוגבר ליתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.17).

מניתוח נוסף של הנתונים לפי רבעוני דרגת הכנת הבשר, באלו שהעדיפו את בשר אדום או לבן עשוי היטב, בהשוואה לאלו שהעדיפו בשר פחות עשוי, תועד סיכון מוגבר ליתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.15). הקשר תועד גם לאחר תקנון לגורמים דוגמת צריכה כוללת של בשר אדום, עופות ודגים.

מהערכת קבוצות מזון ספציפיות עלה סיכון מוגבר ליתר לחץ דם עם הצריכה הרבה לעומת הנמוכה ביותר של מזון שבושל בלהבה פתוחה או בטמפרטורה גבוהה: יחסי הסיכון עמדו על 1.18 עם צריכת בשר אדום ו-1.12 עם צריכת עופות ודגים.

באשר לסיכון ליתר לחץ דם על-פי דרגת המוכנות של הבשר (עשוי היטב לעומת נא), יחסי הסיכון עמדו על 1.15 עם צריכת בשר אדום ועל 1.10 עם עוף ודגים.

החוקרים מדגישים כי המחקר אינו מספק הוכחה לקשר סיבה ותוצאה, אך הממצאים מדגישים את החשיבות האפשרית של אופן הכנת הבשר בהתפתחות יתר לחץ דם. לאור זאת, ייתכן כי ניתן להפחית את הסיכון ללחץ דם גבוה במידה ולא אוכלים מזונות שבושלו היטב ונמנעים מבישול בלהבה פתוח ו/או בטמפרטורה גבוהה.

מתוך כנס ה-American Heart Association EPI

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה