Hypertension

הגדרת יעדי לחץ דם בחולים בסיכון גבוה עם יתר לחץ דם (The Lancet)

יעד השגת לחץ הדם הנמוך ביותר האפשרי עם טיפול בתרופות לאיזון לחץ-דם אינה בהכרח הגישה הטובה ביותר, לפחות בחולים עם מחלה כלילית, סוכרת, או מצבים אחרים המציבים אותם בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כך עולה מניתוח שני מחקרים גדולים, התומכים בעקומה בצורת J עבור התוצאים בחולים אלו.

החקורים ערכו ניתוח משני של נתונים ממחקרי ONTARGET ו-TRANSCEND, שכללו סך כולל של 30,937 משתתפים בגילאי 55 שנים ומעלה מ-733 מרכזים ב-40 מדינות. המשתתפים הוגדרו כולם כבעלי סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

בסיכומו של דבר, 25,127 משתתפים ממחקר ONTARGET חולקו באקראי לטיפול פומי ב-Ramipril במינון 10 מ”ג/יום (8,402 משתתפים), Telmisartan במינון 80 מ”ג/יום (8,386 משתתפים) או משלב של שתי אלו (8,334 משתתפים). 5,810 החולים שסבלו את הטיפול במעכב ACE במחקר TRANSCENT חולקו באקראי לטיפול ב-Telmisartan במינון 80 מ”ג/יום (2,903 משתתפים) או פלסבו (2,907 משתתפים).

לאחר חציון מעקב של 56 חודשים, לא תועדו הבדלים בתוצא הסיום המשולב העיקרי שכלל תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, אירוע מוחי ואשפוזים בשל אי-ספיקת לב בין קבוצות הטיפול. עם זאת, בניתוח הנוכחי מצאו החוקרים כי לחץ דם סיסטולי בסיסי של 140 מ”מ כספית ומעלה לווה בהיארעות מוגברת של כל התוצאים, בהשוואה ללחץ דם סיסטולי של 120-140 מ”מ כספית. החוקרים מצאו עוד כי לחץ דם דיאסטולי בסיסי של פחות מ-70 מ”מ כספית לווה בסיכון מוגבר למרבית התוצאים, בהשוואה ללחץ דם דיאסטולי של 70 מ”מ כספית ומעלה.

בחולים עם לחץ דם סיסטולי מתחת ל-120 מ”מ כספית תחת טיפול תועד סיכון מוגבר, בהשוואה לאלו עם לחץ דם סיסטולי של 120-140 מ”מ כספית, לתוצא הקרדיווסקולארי המשולב (יחס סיכון מתוקן של 1.14), תמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 1.29) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.28). לא תועד קשר מובהק עם אוטם לבבי, אירוע מוחי, או אשפוזים בשל אי-ספיקת לב.

לחץ הדם הסיסטולי הממוצע אליו הגיעו החולים תחת טיפול ניבא תוצאים באופן מדויק יותר מלחץ הדם הסיסטולי הבסיסי או לחץ הדם הסיסטולי המעודכן לאורך המעקב, כאשר הסיכון הנמוך ביותר תועד בלחץ דם של כ-130 מ”מ כספית. בלחץ דם סיסטולי של 110-120 מ”מ כספית תועד סיכון מוגבר לתוצא המשולב, תמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה, אך לא לאירועים מוחיים.

מהתוצאות עלה עוד כי לחץ דם מתחת ל-70 מ”מ כספית במהלך הטיפול לווה בסיכון גבוה יותר מלחץ דם דיאסטולי של 70-80 מ”מ כספית לתוצא הסיום המשולב (יחס סיכון של 1.31),  אוטם לבבי (יחס סיכון של 1.55), אשפוזים בשל אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 1.59) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.16). לחץ דם דיאסטולי לפני-טיפול ותחת טיפול של כ-75 מ”מ כספית לווה בסיכון הנמוך ביותר.

הנתונים מעידים כי בחולים בסיכון מוגבר, השגת לחץ דם סיסטולי של מתחת ל-130 מ”מ כספית, אך לא מתחת ל-120 מ”צמ כספית, הינו יעד בטוח במרבית החולים ועשוי להביא לשיפור התוצאות. מהמחקר עולה כי בחלק מהחולים עם לחץ דם סיסטולי נמוך תחת טיפול, ניתן לצמצם את מספר התרופות להפחתת לחץ דם למניעת אירועים חריגים מאחר והטיפול המומלץ הוא ליעד מוגדר ולא אל מתחת ליעד הנ”ל.

The Lancet

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה