Congestive heart failure

פגיעה בתפקוד חדר ימין מנבאת סיכון לאי-ספיקת לב (JAMA Cardiol)

הפרעה בתפקוד חדר ימין, כפי שנקבע על-פי בדיקת הדמיה תלת ממדית, מלווה בסיכון מוגבר לאי-ספיקת לב בקשישים, ללא תלות במקטע הפליטה של חדר שמאל, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology.

מדגם המחקר כלל 1,004 משתתפים במחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in the Community), מחקר עוקבה רב-מרכזי, מבוסס-אוכלוסיה, שהחל בשנת 1986 במטרה לבחון את הסיבות להתפתחות מחלות לב וכלי דם; בדיקות הדמיה תלת-ממדיות בוצעו בשנים 2011 ו-2013.

המשתתפים סווגו לפי הסיכון לאי-ספיקת לב, בהתאם להנחיות ה-ACCF/AHA 0 = ללא גורמי סיכון; A = סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב לאור גורמי סיכון דוגמת יתר לחץ דם, ללא מחלה מבנית; B = מחלת לב מבנית ללא אי-ספיקת לב קלינית; ו-D = אי-ספיקת לב.

נתוני אקו-לב תלת-ממדי נבחנו בין אמצע ספטמבר 2015 ועד סוף יולי 2016; גיל המשתתפים הממוצע עמד על 76 שנים, 62% מהמשתתפים היו נשים. החוקרים בחנו את מקטע הפליטה של חדר ימין, צימוד חדר ימין / עורק-ריאה שהוגדר כיחס בין מקטע הפליטה של חדר ימין ובין הלחץ הסיסטולי בעורק הריאה ומתח אורכי של חדר ימין לפי בדיקת אקו-לב תלת ממדית.

בניתוח החתך, התוצאים העיקריים כללו הימצאות פגיעה בתפקוד חדר ימין לאורך שלבי אי-ספיקת לב לפי סיווג ACCF/AHA. בניתוח זמן-עד-אירוע, התוצא העיקרי היה משלב של היארעות אשפוז עקב אי-ספיקת לב ותמותה מכל-סיבה בקרב משתתפים ללא אי-ספיקת לב בביקור החמישי.

מהממצאים עלה כי מקטע הפליטה הממוצע של חדר ימין עמד על 53% ומקטע הפליטה של חדר ימין, היחס בין מקטע הפליטה של חדר ימין ובין הלחץ הסיסטולי בעורק הריאה והמתח האורכי של חדר ימין היו כל אחד באופן פרוגרסיבי נמוכים יותר עם התקדמות שלבי אי-ספיקת לב.

החוקרים מדווחים כי מקטע הפליטה של חדר ימין היה חריג ב-103 משתתפים ללא-תסמינים עם אי-ספיקת לב בשלב A (15%) וב-27 חולים עם אי-ספיקת לב בשלב B (24%).

בקרב משתתפים ללא אי-ספיקת לב בתחילת המחקר, מקטע פליטה נמוך יותר של חדר ימין וצימוד גרוע יותר של חדר ימין ועורק הריאה (כלומר כיחס בין מקטע הפליטה של חדר ימין ובין הלחץ הסיסטולי בעורק הריאה שהיה נמוך יותר) נקשרו עם היארעות אי-ספיקת לב או תמותה, ללא תלות במקטע הפליטה של חדר שמאל וברמות N-terminal Pro-BNP (יחס סיכון של 1.20 לכל ירידה של 5% במקטע הפליטה של חדר ימין; יחס סיכון של 1.63 לכל ירידה של 0.5 יחידות ביחס בין מקטע הפליטה של חדר ימין ובין הלחץ הסיסטולי בעורק הריאה).

המסר הקליני העולה מהמחקר הוא כפול: מצד אחד, הממצאים מעידים כי גם בחולים ללא מחלת לב מתקדמת, תתכן פגיעה בתפקוד חדר ימין ויש לחפשה; בנוסף, יש לחשוב להתקדם מעבר לבדיקת אקו-לב מסורתית, שכן בדיקת הדמיה תלת-ממדית מאפשרת לזהות שינויים עדינים יותר, שאינם ניתנים לזיהוי בבדיקה המסורתית.

JAMA Cardiol 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה