Breast cancer

גורמי סיכון להתפתחות סרטן שד בנשים עם היסטוריה של DCIS (מתוך Cancer Epidemiol Biomarkers Prev)

סרטן שד

שישה גורמים נקשרו עם התפתחות סרטן שד פולשני לאחר אבחנה ראשונית של DCIS (Ductal Carcinoma In Situ), מצב שפיר לרוב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מהולנד, שפורסמו במהדורת מאי של כתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה אשר החלה בסקירה שיטתית של 1,781 מאמרים מ-PubMed (1970-2018) להערכת הסיכון להישנות סרטן שד פולשני באותו צד בנשים עם אבחנה וטיפול ל-DCIS. רק 40 מחקרים ענו על קריטריוני הסקירה, אשר כללו לפחות עשרה אירועי סרטן שד פולשני ומעקב לאורך לפחות שנה אחת.

לאחר מכן, החוקרים התבססו על כלי להערכת הסיכון של המחקרים להטיה, אשר הוביל להוצאת 23 מחקרים מהסקירה. בסופו של דבר, הסקירה כללה 17 מחקרים, שכללו בין 52 משתתפות ועד 37,692 משתתפות; משך המעקב הממוצע נע בין 3.2 ל-15.8 שנים.

בשלב האחרון של המחקר הושלמה מטה-אנליזה של כל הגורמים שנקשרו עם הישנות סרטן שד פולשני ב-17 המחקרים. החוקרים המשיכו וחישבו את גודל ההשפעה הממוצע של כל גורם.

שישה גורמים פרוגנוסטיים נקשרו באופן מובהק סטטיסטית עם התפתחות סרטן שד בנשים עם אבחנה קודמת של DCIS: מוצא אפריקאי-אמריקאי, מצב טרום-מנופאוזה, זיהוי בעקבות מישוש, מעורבות השוליים, דרגה היסטולוגית גבוהה וביטוי רב של p16.

החוקרים כותבים כי המחקר הוביל לזיהוי שישה גורמים פרוגנוסטיים שנקשרו עם הישנות ממאירות פולשנית, כאשר יש להשלים מחקרים נוספים להערכת גורמים רבים אחרים. יתרה מזאת, הם זיהו הטיות נפוצות במחקרים להערכת הישנות פולשנית לאחר אבחנה של DCIS, כאשר התגברות על הטיות אלו עשויות לשפר את איכות המחקרים בעתיד.

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. Published online April 25, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה