Atrial Fibrillation

התועלת של התערבות מקיפה ומוקדמת לאיזון גורמי סיכון לפרפור פרוזדורים (מתוך כנס ה-ESC)

התערבות נרחבת לאיזון גורמי סיכון לפרפור פרוזדורים סייעה בשמירה על מקצב סינוס ומניעת אירועי פרפור פרוזדורים למשך עד שנה לאחר היפוך קצב חשמלי, בהשוואה לטיפול סטנדרטי במסגרת מחקר אקראי קטן, שהוכיח לראשונה את התועלת של גישה זו, לאחר שתועדה בעבר מספר מחקרים תצפיתיים.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 245 חולים עם פרפור פרוזדורים תסמיני, לאורך פחות משישה חודשים; משך הפרעת הקצב עמד בממוצע על שלושה חודשים. החולים אובחנו גם עם אי-ספיקת לב בדרגה קלה-עד-בינונית במשך פחות משנה אחת (ממוצע של חודשיים). המשתתפים טופלו ב-14 מרכזים בהולנד ובשלושה מרכזים בבריטניה בתקופה שבין 2009-2015.

ההתערבות החלה לפחות שלושה שבועות לפני היפוך קצב חשמלי ונמשכה לאורך שנה אחת. ההתערבות האגרסיבית התמקדה בחולים עם הופעה לאחרונה של פרפור פרוזדורים פרסיסטנטי ואי-ספיקת לב בדרגה קלה-עד-בינונית וכללה טיפול תרופתי אינטנסיבי, ייעוץ תזונתי, שיקום לבבי ופעילות גופנית אחרת וייעוץ. טיפול תרופתי כלל דגש על מעכבי אלדוסטרון ותרופות אחרות לאיזון לחץ הדם ליעד של מתחת ל-120/80 מ”מ כספית.  כמו כן, הטיפול התרופתי כלל גם טיפול בסטטינים.

בחולים שלקחו חלק בהתערבות זו תועדה עליה של 76% בסיכוי לנוכחות מקצב סינוס לאחר 12 חודשים, בהשוואה לאלו שטופלו באופן קונבנציונאלי. הירידה המשמעותית ברמות פפטידים נטריאורטיים במהלך המחקר לא לוותה בשיפור ברימודלינג של הפרוזדור.

המחקר לא היה בעל עוצמה מספקת לזיהוי אירועים קליניים, אך 16% מהחולים בקבוצת ההתערבות ו-17% מאלו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי ענו על תוצא הסיום העיקרי המשולב שכלל תמותה מכל-סיבה או אשפוז עקב מחלות לב וכלי דם, כולל פרפור פרוזדורים או אי-ספיקת לב. החוקרים מסבירים כי ההתערבות סייעה בשמירה על מקצב סינוס, אך מתכננים לבחון את הנתונים שוב בעוד ארבע שנים, בתקווה להוכיח כי ההתערבות גם הובילה לשיעורי תחלואה ותמותה נמוכים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההתערבות המקיפה המכוונת לגורמי סיכון מוכיחה כיצד גישה הממוקדת בגורמים לפרפור פרוזדורים עשויה לסייע בשמירה על מקצב סינוס, במידה והטיפול ניתן בשלב מוקדם.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה