Angina pectoris/MI

הדיוק האבחנתי של מדידה כמותית של קצב זרימה להערכת היצרות כלילית (JACC)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם כי QFR (Quantitative Flow Ratio) הינו אמצעי אבחנתי מדויק לזיהוי היצרות כלילית בעלת משמעות המודינאמית.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הדיוק האבחנתי של QFR לאבחנת היצרות כלילית בעלת משמעות המודינאמית, שהוגדרה בנוכחות FFR (Fractional Flow Reserve) של עד 0.80.

המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, כלל חולים עם לפחות נגע אחד עם היצרות בקוטר של 30-90% וקוטר ייחוס של לפחות 2 מ”מ לפי הערכה ויזואלית. QFR, QCA (Quantitative Coronary Angiography) ו-FFR נבחנו במהלך אנגיוגרפיה כלילית ונבחנו שוב באופן בלתי תלוי לאחר הצנתור. התוצא העיקרי היה כי QFR יביא לשיפור הדיוק האבחנתי של אנגיוגרפיה כלילית, כך שהסף התחתון של רווח בר סמך של 95% של הערכה זו יעלה על 75%.

בתקופה שבין יוני ויולי 2017, סך כולל של 308 חולים מחמישה מרכזים נכללו במחקר. הערכת QFR ו-FFR בזמן אנגיוגרפיה כלילית נקבעה ב-328 מבין 332 כלי דם שנבחנו. הדיוק האבחנתי של QFR ברמת המטופל וברמת כלי הדם עמד על 92.4% ו-92.7%, בהתאמה, כאשר בשני המקרים היה מדובר בדיוק טוב יותר משמעותית מהיעד שנקבע מראש. הרגישות והסגוליות לזיהוי היצרות בעלת משמעות המודינאמית היו גדולות יותר משמעותית עם QFR לעומת QCA (רגישות: 94.6% לעומת 62.5%; סגוליות: 91.7% לעומת 58.1%). הערך המנבא החיובי, הערך המנבא השלילי ויחס סבירות חיובית ויחס סבירות שלילית של QFR עמדו על 85.5%, 97.1%, 11.4 ו-0.06, בהתאמה. מהערכות לאחר אנגיוגרפיה עלה כי למדד QFR ברמת כלי הדם דיוק אבחנתי גבוה של 93.3%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר ענה על היעד העיקרי שהוגדר מראש של דיוק אבחנתי גבוה של QFR לזיהוי היצרות כלילית בעלת משמעות המודינאמית.

JACC. Vol 70, Issue 25, December 2017

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה