Angina pectoris/MI

התועלת של התערבות כלילית מילעורית בחולים עם אנגינה יציבה (מתוך כנס ה –TCT)

התערבות כלילית מילעורית בהנחיית FFR (Fractional Flow Reserve) בשילוב עם טיפול תרופתי מלווה בשיפור תוצאות ארוכות-טווח במרבית החולים עם מחלה כלילית יציבה, בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-TCT. עוד עלה לאחר שלוש שנות מעקב כי העלויות המצטברות של הטיפול בחולים לאחר התערבות כלילית היו דומות לאלו שתועדו בחולים תחת טיפול תרופתי בלבד.

במסגרת מחקר FAME 2 סקרו החוקרים 1,220 חולים עם מחלה כלילית יציבה, שהיו מתוכננים להתערבות כלילית מילעורית של עורק אחד, שניים או שלושה עורקים, עם FFR בכל נגעי המטרה. חולים עם FFR של מעל 0.80 בכל הנגעים (332 או 27% מכלל האוכלוסיה) לא חולקו באקראי במסגרת המחקר, אם כי 50% מהחולים הללו חולקו באקראי למרשם למעקב קליני.

יתר 888 החולים הנותרים, עם לפחות היצרות אחת עם FFR של עד 0.80, חולקו באקראי להתערבות כלילית מילעורית עם טיפול תרופתי או לטיפול תרופתי בלבד, עם מעקב מתוכנן למשך חודש ושישה חודשים וכן 1, 2, 3 ו-5 שנים.

חולים שחולקו באקראי להתערבות כלילית מילעורית טופלו בקלופידוגרל במנת העמסה של 600 מ”ג ואספירין מיד לפני הפרוצדורה, במידה ולא נטלו כבר תרופות אלו. כל ההיצרויות עם FFR של עד 0ץ80 טופלו בתומכנים מצופי-תרופה מדור שני. כל החולים בקבוצה זו טופלו בקלופידוגרל במינון 75 מ”ג ביום למשך לפחות שנה אחת, בנוסף לטיפול התרופתי הטוב ביותר.

שיעור הסיבוכים הלבביים המג’וריים לאחר שלוש שנים בחולים בקבוצת התערבות כלילית מילעורית היה קטן במחצית, בהשוואה לחולים תחת טיפול תרופתי בלבד (10.1% לעומת 22%). לשם השוואה, שיעור הסיבוכים הלבביים המג’וריים לאחר שלוש שנים במרשם עמד על 12.7%.

היתרון של התערבות כלילית מילעורית נבע בעיקר משיעור נמוך יותר של רה-וסקולריזציה דחופה (4.3% לעומת 17.2%). שיעור האוטמים הלבביים ושיעורי התמותה היו גם כן נמוכים יותר מספרית, אך לא משמעותית, בקרב חולים לאחר התערבות כלילית מילעורית.

שינויים במדדי QALY (Quality of Adjusted Life Years) העידו כי התערבות כלילית מילעורית/טיפול תרופתי לוו במספר נמוך יותר משמעותית של חולים עם אנגינה בדרגה 2-4 בכל נקודת זמן.

החוקרים גם השוו את עלויות שתי גישות הטיפול ע”י הערכה פרוספקטיבית של שימוש בשירותי רפואה. העלויות בקבוצת התערבות כלילית היו גבוהות כפליים בהשוואה לטיפול התרופתי בתחילת המחקר, לאחר שנה ושנתיים. עם זאת, לאחר שלוש שנים, העלויות המצטברות של התערבות כלילית מילעורית עם טיפול תרופתי וטיפול תרופתי בלבד היו דומות.

מתוך כנס ה –TCT

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

נראה כי מחקר זה עומד בסתירה לפרסום מהשבוע האחרון ב-LANCET עליו דיווחנו כאן  ואשר לפיו ל-PCI לא הייתה תועלת מול טיפול תרופתי בלבד. מעניין לציין שבסקר שהרצנו באתר שיתוף המקרים הבינ”ל שלנו, e-medcase   שיעור של 85% מהמשתתפים ציין שימשיך להמליץ על PCI למרות הממצאים מהמחקר ב-LANCET

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה