ADHD

גורמים המנבאים היענות לטיפול תרופתי להפרעת קשב וריכוז בילדים (Pediatrics)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מגוון משתנים עשויים להשפיע על היענות לטיפול תרופתי בקרב ילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder).

מדגם המחקר כלל ילדים מאזור סינסינטי, אשר היו במעקב בין 2010-2013. כל הילדים היו בגילאי 6-10 שנים בעת האבחנה הראשונית ולא קיבלו טיפול תרופתי קודם. החולים וההורים השלימו הערכה ראשונית שכללה סקרים ובדיקות, עם חזרה על הערכה זו לאחר שלושה חודשים. לאחר 18 חודשים מהתחלת הטיפול התרופתי, החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של נתוני ניפוקי תרופות מבתי מרקחת עבור כל ילד במחקר.

ההערכה הבסיסית כללה מדדי ידיעת קרוא וכתוב ומספרים בקרב ההורים, מדד להערכת מצוקה פסיכולוגית, הערכת איכות חיים, ומדדי תסמינים והתנהגות ילדים על-רקע ADHD. ההורים גם השלימו מדד שנועד לבחון את הערכת ההורים את תפקוד הרופא המטפל ושביעות רצון מהידע שניתן להם בביקור הראשוני. לסיום, ההורים והחולים השלימו הערכה בסיסית של אמונות בנושא ADHD, קבלת טיפול תרופתי, תחושת נוחות עם ההחלטה לטפל ואמונות בנוגע לתועלת אפשרית של טיפול תרופתי. כלי נוסף שימש הערכת מערכת היחסים בין ההורים והמטפלים. במהלך המחקר, המשתתפים השלימו הערכות של תופעות לוואי משנית לטיפול התרופתי.

במסגרת המחקר נכללו 89 ילדים אשר טופלו ע”י אחד מבין 44 רופאי ילדים ב-11 מרפאות. מהנתונים עלה כי הטיפול התרופתי שנופק לילדים כיסה 81% מהימים במהלך תקופה של 90 הימים הראשונים לאחר התחלת הטיפול ו-54% מהימים בתקופה שבין 91-450 ימים מהתחלת הטיפול התרופתי.

במהלך 90 הימים הראשונים, החוקרים מצאו כי היקף הכיסוי התרופתי היה תלוי בגיל הילד, שביעות רצון מהמידע שניתן אודות הטיפול התרופתי, התאמת מינון הטיפול התרופתי, הקלה בתסמינים, אמונות ההורים אודות בקרת התסמינים, חוסר ודאות בנוגע לטיפול בתרופות ושיתוף פעולה מצד ההורים והמטפלים.

עוד עולה מהנתונים כי רצף טיפולי ארוך-טווח היה תלוי בקבלת הילד את הטיפול התרופתי ושונה בין תחושת הצורך בטיפול מצד ההורים והחששות שלהם מפני טיפול תרופתי לאחר שלושה חודשים, אך לא זוהה קשר עם משתנים בתחילת הדרך.

החוקרים כותבים כי היענות הינה תהליך העשוי להשתנות עם הזמן בתגובה לניסיון עם הטיפול התרופתי. הם קוראים לפתח התערבויות לעודד אינטראקציות פרודוקטיביות בין רופאי ילדים ומשפחות במטרה לתמוך ברצף טיפולי.

Pediatrics. 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה