ראומטולוגיה

טיפול בגלי רדיו מקל על כאבי ברכיים כרוניים על-רקע אוסטאוארתריטיס (Pain)

המאמר נערך בהמלצת ד”ר סילביו בריל, עורך מדור כאב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pain עולה כי נוירוטומיה באמצעות גלי רדיו מובילה להקלה משמעותית בכאב ושיפור תפקודי בקשישים עם כאבי ברכיים כרוניים על-רקע אוסטאוארתריטיס

לעיתים קרובות, כאב על-רקע אוסטאוארתריטיס של הברכיים אינו מגיב היטב לטיפול לא-תרופתי או טיפול תרופתי. טיפול בגלי רדיו הינה חלופה תרפויטית לכאב כרוני.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים אם נוירוטומיה באמצעות גלי רדיו (RF ) המכוונת לענפי Genicular Nerve הביא להקלה על כאב כרוני על-רקע אוסטאוארתריטיס במפרק הברך. מדגם המחקר כלל 38 קשישים עם (א) אוסטאוארתריטיס חמור של הברך, שנמשך למעלה משלושה חודשים; (ב) תגובה חיובית לחסימה של העצב Genicular Nerve ו-(ג) העדר תגובה לטיפול שמרני.

החולים חולקו באקראי לטיפול מילעורי בגלי רדיו לעצב תחת שיקוף (קבוצת RF, 19 חולים) או לאותה פרוצדורה, ללא נוירוטומיה (קבוצת ביקורת, 19 חולים). מדד VAS (Visual Analog Scale), מדד Oxford Knee Scores והערכה כוללת בסולם של שבע נקודות נקבעו בתחילת המחקר ולאחר 1, 4 ו-12 שבועות מהפרוצדורה.

ממדד VAS עולה כי בקבוצת RF כאבי הברכיים היו פחות משמעותיים לאחר 4 ו-12 שבועות (p<0.001), בהשוואה לקבוצת הביקורת. מדד Oxford Knee Scores העיד על ממצאים דומים (p<0.001). בקבוצת RF, ב-10/17 חולים (59%), 11/17 חולים (65%) ו-10/17 חולים (59%) חל שיפור של לפחות 50% בכאבי הברכיים לאחר 1, 4 ו-12 שבועות, בהתאמה.

במהלך תקופת המעקב לא תועדו סיבוכים לאחר הפרוצדורה.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים מסכמים וקובעים כי נוירוטומיה באמצעות גלי רדיו של עצבי Genicular Nerves מובילה להקלה משמעותית בכאב ושיפור תפקודי בקשישים עם כאבי ברכיים כרוניים על-רקע אוסטאוארתריטיס, ולכן ייתכן ומדובר בטיפול יעיל במצבים אלו. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים וגדולים יותר.

Pain. 2011 Mar;152(3):481-7

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה