ראומטולוגיה

האם הוספת Tramadol כאופיואיד שני משפרת הקלת כאב בחולים עם אוסטיאוארתריטיס חמורה? (מתוך Pain Practice)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Pain Practice עולה כי הוספת השימוש ב-Tramadol כאופיואיד שני הביאה לאפקט סינרגיסטי ואפשרה הפחתה של כ-30 מ”ג במינוני התכשירים שווי-הערך למורפין בחולים עם כאב הקשור באוסטיאוארתריטיס, וזאת עם פחות תופעות לוואי המיוחסות לשימוש באופיואידים.

החוקרים מסבירים כי השילוב של תכשירים אופיואידים הוכח כמפחית את הצורך במינונים הולכים ועולים בטיפול בכאב הקשור בסרטן. במחקרם הנוכחי, ביקשו לבחון באופן פרוספקטיבי את ההשפעה של הוספת Tramadol לטיפול באופיואיד חזק יותר בטיפול בכאבים חמורים הנובעים מאוסטיאוארתריטיס, בחולים בהם הכאבים לא נשלטו היטב קודם לכן על ידי משככי כאבים שאינם אופיואידים או על ידי אופיואידים חלשים.

במחקר נכללו 74 חולים, אשר טופלו כולם ב-Tramadol במינון 200 מ”ג וב-Tizanidine במינון 2 מ”ג. בתום שבועיים של טיפול, השימוש ב-Tramadol הופסק עבור חולים אשר עדיין דיווחו על הקלה בלתי מספקת של הכאבים (יעילות של 50% ומטה), ואופיואיד חזק יותר הוסף במינונים עולים בהדרגה לכמות השוות ערך למינון מורפין (Morphine equivalent amount, MEA) של 40-60 מ”ג פומי.

לאחר שבועיים נוספים של טיפול, החולים חולקו לאחת משתי קבוצות: באחת, קבוצת ה-Strong opioid (SO), בה אפשרו החוקרים עלייה במינוני האופיואיד בעקבות היעדר יעילות, ובשנייה, קבוצת ה-Tramadol plus the Strong opioid (TSO), בה טופלו החולים ב-Tramadol במינון 150 מ”ג מדי יום, בעוד שטיטרציה של מינוני האופיואיד החזק הורשתה. הם מציינים כי בקבוצה הראשונה נכללו 40 חולים ובשנייה 34 חולים.

החוקרים מדווחים כי בסופו של דבר הושגה הקלה איכותית בכאבים, וכי שתי הקבוצות דיווחו על יעילות על פי מדד ה-Karnofsky Performance Scale. לדבריהם, קבוצת ה-SO השיגה הקלה משביעת רצון בכאבים (של למעלה מ-50%) במינון פומי ממוצע של MEA 120 מ”ג ליום, בעוד שאלו בקבוצת ה-TSO עשו כן במינון פומי ממוצע של MEA 95 מ”ג ליום.

לאור תוצאותיהם אלו, מסכמים החוקרים כי הוספת Tramadol לטיפול נוגד הכאבים הביאה לאפקט סינרגיסטי אשר אפשר ירידה של כ-30 מ”ג ב-MEA, וזאת תוך שיעור נמוך יותר של תופעות לוואי הקשורות לטיפול באופיואידים.

Pain Practice 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה