ראומטולוגיה

סקר הגישה לארתריטיס דלקתית (מתוך J Clin Rheumatol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

במאמר אשר פורסם לאחרונה בעתון Journal of Clinical Rheumatology סוקרים מומחים מהתחום את הגישה ל-RA (rheumatoid arthritis ) וכן לכל מקרה של ארתריטיס דלקתית. לדברי המומחים, ניתן במקרים רבים להביא RA לרמיסיה, אך חלון התחלת הטיפול מוגבל יחסית, למספר שבועות מתחילת הסימפטומים. על כן ממליצים המומחים הערכה מדוקדקת של כל מקרה חדש של ארתריטיס דלקתית, גם אם נראה שהסיכוי להתקדמות ל-RA הוא נמוך.

הממצאים הראשוניים בארתריטיס דלקתית יכולים לבלבל לחלק מהחולים שיתקדמו ל-RA ממצאים ראשוניים של צילומי רנטגן תקינים, ESR ו-CRP בגדר הנורמה, וכן תוצאות שליליות ל-RF ו-anticitrullinated peptide autoantibodies . המומחים מציינים כי רמות גבוהות מאד של CRP ב-3 חודשים הראשונים נגרמות במקרים רבים על ידי וירוס או מחלה אחרת, יותר מאשר על ידי RA עצמו.

המומחים ממליצים, אם כן, על גישה בת 3 שלבים לארתריטיס דלקתית, המבוססת על תוצאות MRI .

1. האם המחלה היא בעלת אופי דלקתי או לא?

2. האם המחלה תחלוף או תהיה ממושכת?

3. האם המחלה גורמת נזק או לא?

כמחצית מהחולים אשר מתייצגים עם סימפטומים דלקתיים שמשכם פחות מ-12 שבועות, נכנסים לרמיסיה לאחר הזרקה תוך-פרקית בודדת של סטרואידים. אם הסימפטומים חוזרים או נמשכים מעל 12 שבועות, יש סיכוי גבוה להתקדמות ל-RA . בחולים אלה יש לטפל ב-DMARDS (disease modifying antirheumatic drugs ). כותב המאמר ממליץ על סקר על ידי MRI ו-US על מנת לשלול סינוביטיס תת-קליני בחולים עם סימפטומים פחות מ-3 חודשים. נוכחות סינוביטיס מנבאת נזק עתידי, ואילו שבר קורטיקלי ב-2 מישורים של US מציין ארוזיה.

מטרת הטיפול ב-RA היא רמיסיה, המוגדרת כהעדר פעילות המחלה וכן העדר נזק מבני מתמשך. מחקרים הראו כי רק ב-7% מהחולים המטופלים ב-DMARDS והנמצאים ברמיסיה קלינית לא נראה סינוביטיס בדימות. כלומר, למרות הרמיסיה הקלינית הנראת לעין, הנזק ממשיך לאור הדלקת הנראית באמצעי הדימות. המומחים מציינים כי לאור ממצאים אלה נראה שאמנם DMARDS מביאים לרמיסיה קלינית, תרופות אלה אך לעתים רחוקות מביאות לרמיסיה רדיולוגית.

תרופות מסוג anti-TNF נראות כמוצלחות יותר, ובמקרים מסויימים ניתן לראות רמיסיה ממושכת של 12 חודשים ויותר לאחר הפסקת הטיפול. חולים אלה נמצאים במעקב צמוד על ידי MRI או US לאחר הפסקת הטיפול התרופתי על מנת לזהות בזמן חזרה אפשרית של סינוביטיס.

J Clin Rheumatol. 2010;16:403-407

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה