בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקת שתן בשלב מוקדם במהלך ההיריון עשויה לנבא התפתחות רעלת היריון (מתוך הכנס השנתי ה-43 של Renal Week 2010: American Society of Nephrology )

מדידה פשוטה של חלבונים מרכזיים בדגימת שתן עשויה לזהות רעלת היריון בנשים בשלב מוקדם במהלך ההיריון, כך מדווחים חוקרים במחקר חדש שפורסם בכנס השנתי ה-43 של American Society of Nephrology.

החוקרים מבריטניה מדווחים כי מסקירה של דגימות שתן שנלקחו לפני שבוע 20 להיריון מ-145 נשים הרות סייעה בזיהוי חמישה חלבונים שניבאו רעלת היריון בדיוק של 92%.

הסימנים הקליניים של רעלת היריון לרוב אינם מופיעים עד לשלב מאוחר במהלך ההיריון, אך החוקרים שיערו כי מאחר שלהשרשה אבנורמלית או אי-ספיקה שלייתית יש חלק מרכזי בפתוגנזה של רעלת היריון, וכי התהליך מושלם עד שבוע 18 להיריון, שינויים בפרופיל החלבונים בשתן בשלב מוקדם במהלך ההיריון עשויים לנבא את התפתחות המחלה.

מאחר שפרוטאינוריה הינה מרכיב חשוב באבחנה וגורם פרוגנוסטי חשוב ברעלת היריון, השינויים במורפולוגיה של הכליה מופיעים בשלב מוקדם במהלך ההיריון, והתהליך מתחיל 4-5 חודשים בטרם הביטויים הקליניים.

החוקרים שיערו כי ייתכן ויש טביעת אצבעות ייחודית במהלך ההיריון שתסייע בניבוי התפתחות המחלה.

המחקר הפרוספקטיבי כלל נשים הרות שגויסו לפני 20 שבועות היריון ממרפאות חוץ לטיפול בהיריון בסיכון גבוה. דגימות שתן נלקחו ונבדקו באותו יום. לאחר הלידה , הנשים חולקו לאלו עם רעלת היריון ואלו עם היריון תקין, שהוגדר לפי קריטריוני International Society for the Study of Hypertension in Pregnancy משנת 2001.

החוקרים זיהו פאנל של חמישה פיקים שניבאו רעלת היריון בדיוק של 92%, עם רגישות של 87% וסגוליות של 82%.

לדברי החוקרים, הם זיהו את טביעת האצבעות של החלבונים בשתן המאפשרת לנבא התפתחות רעלת-היריון בדיוק גבוה.  הם מסבירים כי רעלת היריון הינה הסיבה הנפוצה ביותר לתחלואה ותמותה של האם והעובר, עם שכיחות של עד 5% מההריונות ברחבי העולם.

סמנים ביולוגיים רבים נבדקו בניסיון לזהות את ההפרעה בשלב מוקדם. זיהוי טביעת אצבעות של חלבונים בשתן עשויה לסייע באבחנה.

מתוך הכנס השנתי ה-43 של Renal Week 2010: American Society of Nephrology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה