אנדוקרינולוגיה ילדים

רטינופתיה ונוירופתיה סוכרתית מלוות בסיכון מוגבר לדלקת חניכיים (J Dental Research)

שיניים

רטינופתיה ונוירופתיה סוכרתית מלוות בסיכון מוגבר לדלקת חניכיים בדרגה בינונית או חמורה, כאשר דיסליפידמיה מובילה לעליה נוספת בסיכון למחלת החניכיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Dental Research.

החוקרים השלימו מחקר חתך שהתבסס על נתונים ממאגר Health in Central Denmark, כולל 15,922 משתתפים עם סוכרת מסוג 2. הם התמקדו במשתתפים בגילאי 18-75 שנים והתבססו על אלגוריתם תקף המבוסס על אבחנות באשפוז, ניפוקי תרופות ובדיקות מעבדה.

איסוף הנתונים כלל מידע משאלונים אלקטרוניים ומאגרים ארציים, כולל גורמים סוציו-דמוגרפיים, אורחות חיים ומצבים רפואיים. אבחנה של נוירופתיה ורטינופתיה סוכרתית נקבעה על-פי דיווח עצמי של אבחנות רופא ובדיקות לאחרונה של פודיאטרים ורופאי עיניים.

דלקת חניכיים בדרגה בינונית או חמורה נקבעה על-בסיס שאלון תקף וסווגה בהתאם להגדרות המרכז לבקרת מחלות ומניעתן וה-American Academy of Periodontology.

מהנתונים עולה כי נוירופתיה סוכרתית לוותה בסיכון גבוה פי 1.36 לדלקת חניכיים בדרגה בינונית או חמורה (יחס סיכון של 1.36, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.63). רטינופתיה סוכרתית לוותה בסיכון גבוה פי 1.21 לדלקת חניכיים בחומרה זו (יחס סיכון של 1.21, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.43).

בנוכחות נוירופתיה סוכרתית ורטינופתיה סוכרתית נרשם סיכון גבוה פי 1.5 לדלקת חניכיים בדרגה בינונית או חמורה (יחס סיכון של 1.50, רווח בר-סמך 95% של 1.23-1.85).

מהנתונים עולה כי לדיסליפידמיה השפעה אדטיבית על הסיכון לדלקת חניכיים בדרגה בינונית/חמורה, עם עודף סיכון יחסי עקב אינטראקציה של 0.24 לנוירופתיה ו-0.44 לשני הסיבוכים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקשר הדו-כיווני בין סיבוכים מיקרווסקולאריים ובין דלקת חניכיים עשוי לנבוע מהשפעה ארוכת טווח של איזון גליקמי ירוד לצד פגיעה בתפקוד האנדותל ומיקרואנגיופתיה.

J Dental Research, Sep 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה