טיפול נמרץ

ה-FDA מפרסם אזהרות הנוגעות לשימוש ב-novantrone

ה-FDA מפרסם ומפיץ לרופאים מכתב אזהרה בנוגע לשימוש ב-novantrone (היא mitoxantrone להזרקה). המכתב מכיל מידע בנוגע לסיכונים הקשורים ברעילות ללב הכרוכה בשימוש בתרופה בחולים הסובלים מטרשת נפוצה (MS) ומידע בנוגע ללוקמיה מיאלוגנית אקוטית (AML) מישנית שהופיעה בחולי MS שקיבלו את הטיפול.

דיווחים שעלו במסגרת המעקב שנערך לאחר שיווק התרופה מעידים כי ירידה בתיפקוד הלב עלולה להופיע בשלב מוקדם של הטיפול. לכן, פורסם בחודש מרץ 2005 עידכון בהתוויות השימוש ב-novantrone המחייב ביצוע מעקב אחר תיפקודי הלב בחולי MS לפני תחילת הטיפול ולפני מתן של מנה.

השימוש ב-novantrone מותווה להפחתת מידת המוגבלות הנוירולוגית ו/או תדירות הופעת ההישנויות הקליניות בחולים הסובלים מטרשת נפוצה מישנית (כרונית) מתקדמת, מהישנות מתקדמת של טרשת נפוצה, או מטרשת נפוצה המופיעה ונעלמת תוך כדי החמרה במצב המחלה (כלומר חולים שבהם המצב הנוירולוגי איננו תקין באופן ניכר בין ההישנויות). התרופה איננה מותווה לטיפול בחולים הסובלים מטרשת נפוצה ראשונית מתקדמת.

כפי שמצוין בעלון התרופה, השימוש ב-novantrone כרוך בתופעות רעילות ללב. התופעות עלולות להופיע בכל שלב של הטיפול, והסיכון עולה עם העליה במינון המצטבר של הטיפול. אי-ספיקת לב גדשתית (CHF), העלולה להיות קטלנית, עלולה להתרחש במהלך מתן הטיפול ואף חודשים ושנים לאחר סיומו.

יש לבצע בכל המטופלים בדיקה לגילוי סימנים וסימפטומים להפרעה בתפקוד הלב ולתשאל אותם בנוגע להיסטוריה הרפואית שלהם לפני תחילת מתן הטיפול. כמו כן יש לבדוק את ערך ה-LVEF לפני תחילת הטיפול ואין להשתמש בו בחולים שבהם נמצא ערך זה נמוך מ-50%. בדיקת ה-LVEF תבוצע לפני מתן כל מנה נוספת של התרופה, ויש להמנע ממתן מנות נוספות לחולים שבהם צנח ערך ה-LVEF מתחת ל-50% או שהופיעה בהם ירידה מובהקת קלינית בערך זה במהלך הטיפול. בכל מקרה אין לרשום לחולים הסובלים מ-MS מינון מצטבר גדול מ-140mg/m2.

בחולי סרטן הוערך הסיכון להתרחשות CHF סימפטומטי ב-2.6% בחולים המקבלים טיפול במינון מצטבר של עד 140mg/m2. היסטוריה של מחלה קרדיווסקורלית או הימצאות מחלה כזו, מתן טיפולי הקרנה לאזור ה-mediastinal/pericardial לפני הטיפול או במקביל אליו, היסטוריה של טיפול באמצעות anthracyclines או anthracenediones או שימוש מקביל בתרופות אחרות הכרוכות ברעילות ללב, עלולים להגדיל את הסיכון בעת הטיפול. הסיכון להופעת רעילות ללב במתן הטיפול איננו תלוי בהימצאותם של גורמי סיכון אחרים.

עוד מצוין כי דווח על הופעה של AML מישנית בחולי MS ובחולי סרטן שטופלו באמצעות mitoxantrone. הסיכון להתפתחות לוקמיה בקבוצת חולי MS עלה בשיעור של 0.25%. בקרב 1774 חולות סרטן שד שקיבלו את התרופה במקביל לתרופות ציטוגניות אחרות ולהקרנות, הוערך הסיכון המצטבר להתפתחות AML הקשורה לטיפול ב-1.% וב-1.6% כעבור 5 שנים וכעבור 10 שנים, בהתאמה. הופעה של AML מישנית דווחה בחולי סרטן שטופלו באמצעות anthracyclines ואילו novantrone היא anthracenedione.

הופעת לוקמיה עיקשת ומישנית שכיחה יותר כאשר anthracyclines ניתנים יחד עם תרופות אנטי-פלסטיות הפוגעות בדנ”א, כאשר החולים קיבלו בעבר טיפול אינטנסיבי בתרופות ציטוטוקסיות, או כאשר מינוני ה-anthracyclines מוגברים. דווח על מקרים של AML בחולי MS שטופלו באמצעות novantrone במסגרת מחקר תצפיתי ובאופן ספונטני, אך לא ניתן לקבוע את שכיחות התופעה או את הסיכון היחסי בחולים.

מחקר ה-RENEW המעריך את השפעות הטיפול בחולי MS הוא מחקר תצפיתי בן 5 שנים הנערך בקבוצה של 505 חולי MS. מאז תחילת המחקר באפריל 2001 דווח על מקרה אחד של AML מישנית, שהופיעה בחולה בת 52 שנים הסובלת מ-MS מישנית מתקדמת. הלוקמיה בחולה זו נקשרה ככל הנראה למתן התרופה ותמצית תאור המקרה מופיעה במכתב שפורסם.

בשל הסיכון מומלץ על ביצוע מעקב באמצעות ספירות תאי דם בחולים המקבלים את הטיפול. על הבדיקות לכלול ספירת דם מלאה (וספירת טסיות) ולהערך לפני מתן כל מנה של הטיפול ובכל מקרה בו מופיעים סימנים או סימפטומים של זיהום. אין להשתמש בתרופה בחולי MS שבהם ספירות נאוטרופילים נמוכחות מ-1500cells/mm3, ויש להמשיך בביצוע ספירות הדם השגרתיות גם לאחר סיום הטיפול.

לסיכום, מומלץ לרופאים להעזר בהמלצות הקשורות למתן הטיפול ולשקול את הסיכון מול הרווח במתן הטיפול לכל חולה. כמו-כן מתבקשים הרופאים לדווח על כל תופעת לוואי חמורה המופיעה במתן הטיפול.

למכתב המקורי

לדף התרופה באתר e-med

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה