מחלות זיהומיות

מחקר מטיל ספק בהנחיות ה-WHO לטיפול בדלקת ריאות לא-חמורה (Clin Infect Dis)

ממחקר חדש מפקיסטן עולה כי Amoxicillin אינו טיפול יעיל יותר מפלסבו בילדים עם דלקת ריאות לא-חמורה, כפי שהוגדר לפי הקווים המנחים של ה-WHO (World Health Organization). ממצאי המחקר פורסמו ב-Clinical Infectious Diseases.

מהתוצאות עולה כי קיים ספק בנוגע לתועלת של הטיפול האנטיביוטי בילדים בגילאי 2-59 חודשים, עם דלקת ריאות לא-חמורה לפי הגדרות ה-WHO.

ההנחיות לטיפול לפי ה-WHO באזורים דלי-משאבים תומכות במתן טיפול אנטיביוטי פומי כטיפול ביתי לילדים עם נשימות מהירות. ילדים עם רטרקציות של בית החזה מסווגים כחולים בדלקת ריאות חמורה, כאשר סימני אזהרה כלליים מעידים על דלקת ריאות חמורה מאוד. הנחיות ה-WHO תומכות באשפוז חולים אלו ומתן טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי.

עם זאת, החוקרים מציינים כי ילדים רבים עם נשימות מהירות אינם סובלים בפועל מדלקת ריאות, ומתן טיפול אנטיביוטי על-בסיס טכיפנאה בלבד עשוי להוביל להתפתחות עמידות לטיפול אנטיביוטי.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 900 ילדים שטופלו בארבעה בתי חולים שלישוניים בפקיסטן, לטיפול במשך שלושה ימים ב-Amoxicillin במינון של 45 מיליגרם לק”ג ביום, או פלסבו. החוקרים עקבו אחר הילדים עד ליום 3, 5 ו-14 ויעד הסיום העיקרי היה כשלון הטיפול לאחר 72 שעות.

החוקרים ספרו את קצב הנשימה של הילדים פעמיים למשך דקה אחת, במהלך חמש דקות, כאשר במידת האפשר המדידה נעשתה בזמן שינה, אכילה או בזמן אחר בו הילד היה שקט. ילדים מצפצפים טופלו ב-Salbutamol שלוש פעמים, במרווחים של 15 דקות, ולאחר מכן העריכו בשנית את הנשימה.

מבין 873 הילדים שהשלימו את המחקר, שיעורי כשלון הטיפול עמדו על 7.2% בקבוצת הטיפול ב-Amoxicillin ו-8.3% בקבוצת הפלסבו, הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית. לאחר חמישה ימים, התסמינים חלפו ב-86.5% מהילדים בקבוצת Amoxicillin וב-82.3% מאלו בקבוצת הפלסבו.

מניתוח רב-משתנים עולה כי כשלון הטיפול לאחר חמישה ימים היה נפוץ יותר פי 2.86 בקרב ילדים עם היסטוריה של קשיי נשימה, ופי 1.99באלו עם חום גוף של מעל 37.5 מעלות צלזיוס בקבלתם.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים  במדינות מתפתחות במטרה לאשר את הממצאים.

Clin Infect Dis. 2011;52:2933-300

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה