מחלות זיהומיות

חסמי אלפא ואנטיביוטיקה בטיפול בדלקת כרונית של הערמונית או כאב אגן כרוני (מתוך JAMA)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת Journal of American Medical Association (JAMA) עולה כי חסמי אלפא, אנטיביוטיקה, או השילוב בין השניים עשוי להיות הטיפול היעיל ביותר בדלקת כרונית של הערמונית או כאב אגן כרוני (chronic prostatitis/ chronic pelvic pain syndrome CP/CPPS ).

מחקר זה הוא מטא-אנליזה של 23 מחקרים אקראיים ומבוקרים שבדקו תגובה של חולים עם CP/CPPS לטיפולים שונים, כולל חסמי אלפא, אנטיביוטיקות, תרופות נוגדות דלקת ואחרות. המחקרים נבחרו מתוך תוצאות חיפוש ב-PUBMED ו-EMBASE החל משנת 1949. התגובה נמדדה על ידי דרוג National Institutes of Health Chronic Prostatitis Symptom Index (NIH-CPSI) .

מניתוח המחקרים עולה כי חסמי אלפא הביאו לשיפור ניכר בסימפטומים יחסית לפלצבו בדרוג סימפטומים כלליים, כמו גם אנטיביוטיקה כטיפול יחיד, ו-Finasteride. לאחר תיקון לפי הטיית המאמר והשפעת גודל מדגם קטן, נראה כי חסמי אלפא אינם יעילים דיים כטיפול יחיד. השיפור הניכר ביותר בדרוג הסימפטומים הכולל יחסית לפלצבו היה בשילוב של חסמי אלפא עם אנטיביוטיקה.

שיפור כאב גם כן היה מובהק סטטיסטית בטיפול בחסמי אלפא, אנטיביוטיקה ו-Finasteride . שיפור בהתרוקנות ובאיכות חיים נמצאו משמעותיים רק בטיפול בחסמי אלפא או אנטיביוטיקה בהשוואה לפלצבו, כאשר טיפול משולב של חסמי אלפא עם אנטיביוטיקה נמצא היעיל ביותר.

במחקרים שהשוו תגובה לטיפול, נמצא כי נוגדי דלקת היו היעילים ביותר (סיכון יחסי של 1.8), כמו גם Phytotherapy (סיכון יחסי של 1.6) וחסמי אלפא (סיכון יחסי של 1.3) בהשוואה לפלצבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול המתאים ביותר עשוי להיות תלוי בתלונה העיקרית של החולה. אם הבעיה הקשה ביותר היא בהתרוקנות, יש מקום להתחיל טיפול בחסמי אלפא. אם לחולה סיפור של זיהום בדרכי השתן, אותו חולה עשוי להגיב בצורה הטובה ביותר לאנטיביוטיקה. כאשר התלונה העיקרית היא כאב, הבחירה הנכונה תהיה תרופה נוגדת דלקת ואו תרופה כגון Gabapentin. כמו כן, הטיפול ב-CP/CPPS הינו כוללני יותר ומשלב גם טיפולים משלימים.

JAMA. 2011;305:78-86

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה