מחלות זיהומיות

מקומם של מרדימים בהעברת זיהומים בחדרי ניתוח (Anesth Analg)

ידיים מזוהמות של מרדימים מהוות מקור חשוב לקונטמינציה בחדרי ניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ינואר 2011 של Anesthesia & Analgesia.

לדברי החוקרים, מרדימים נוטים לחשוב כי חלוקים כירורגיים מגנים על המטופל מפני המיקרואורגניזמים הרבים המצויים על גוף המרדימים. עם זאת, ממצאי המחקר מוכיחים כי לא כך הדבר, והפלאורה החיידקית תורמת לזיהומים באתר הניתוח.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשערה לפיה קונטמינציה חיידקית מידיהם של מרדימים עוד בטרם מגע עם המטופל הינה גורם סיכון להעברה חיידקית ישירה בזמן ניתוח. במסגרת המחקר שנערך במרכז רפואי שלישוני, המקרה הניתוחי הראשון והשני בכל אחד מ-92 חדרי הניתוח נבחר באקראי. לאחר אי-הכללת 10 זוגות של מקרים בשל סטייה מפרוטוקול המחקר ואובדן דגימות, החוקרים ניתחו את הממצאים אודות 82 זוגות דגימות.

מהתוצאות עולה כי העברה חיידקית תוך-ניתוחית לסט העירוי התוך-ורידי תועדה ב-11.5% מהמקרים (19/164), כאשר ב-47% מהמקרים (9/19) המקור היא המטפל. העברה חיידקית תוך-ניתוחית לסביבת ההרדמה אירעה ב-89% מהמקרים (146/164), כאשר ב-12% (17/146) המקור היה המטפל.

גורמים מנבאים בלתי תלויים לאירועי העברה חיידקית שלא היו קשורים ישירות למטפלים כללו את מספר החדרים עליהם השגיח רופא בכיר בו-זמנית, גיל המטופל ושחרור החולה מחדר הניתוח ליחידת טיפול נמרץ.

לדברי החוקרים, למרות שידוע כי שטיפת ידיים הינה צעד חשוב, ההיענות לכך נמוכה. עם זאת, הגיעה העת לבחון אחר אמצעי הגנה נוספים מפני זיהומים המועברים מהציוד הרפואי הנכנס לחדרי ניתוח מדי יום.

Anesth Analg. 2011;112:98-105

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה