מחלות זיהומיות

האם תגובה דלקתית מפחיתה תמותה לאחר דלקת ריאות? (Eur Respir J.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-European Respiratory Journal עולה כי שיעורי התמותה ארוכי הטווח בחולים המאושפזים עקב דלקת ריאות הנרכשת בקהילה נמוכים יותר באלו עם תגובה דלקתית בולטת יותר.

לדברי החוקרים, היקף התגובה הדלקתית, הבאה לידי ביטוי בסיפור של צמרמורות , חום גוף גבוה ופיקים גבוהים של חלבון CRP (C-Reactive Protein) מנבאת שיעורי הישרדות טובים יותר בטווח הארוך. ממצאים אלו נותרו על כנם גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים דוגמת גיל ומחלות רקע.

במחקר הנוכחי החוקרים עקבו באופן פרוספקטיבי אחר 877 חולים עם דלקת ריאות, הנרכשת בקהילה, במשך 18 חודשים לאחר השחרור מבית החולים. שיעורי התמותה הכוללים עמדו על 17.3%, עם שיעור היארעות שנתית של 12.8%.

גורמים שהיו קשורים באופן בלתי-תלוי לתמותה כללו את נוכחות הרמות הגבוהות ביותר של Pro-Adrenomedullin (יחס סיכויים של 3.5), נוכחות מחלה ממארת (יחס סיכויים של 2.5), מין זכר ו-COPD.

שיעורי התמותה לשנה עלו מ-6.5 עם רבעון Pro-Adrenomedullin הנמוך ביותר ל-25.9 עם הרבעון הגבוה ביותר.

גורמים מגנים בלתי-תלויים כללו את הרמות הגבוהות ביותר של הסמן הדלקתי CRP (יחס סיכון 0.3), ונוכחות חום גוף של מעל 38.7 מעלות צלזיוס (יחס סיכון של 0.4) ובנוכחות צמרמורות (יחס סיכויים של 0.6).

החוקרים סבורים כי הממצאים עומדים בניגוד להגיון, כאשר מרבית המחקרים מצאו קשר בין תגובה דלקתית משמעותית ובין סיבוכים קצרי-טווח. הם מסכמים וכותבים כי נותר עוד לקבוע אם זיהוי חולים בסיכון גבוה עשוי להשפיע על הטיפול ארוך הטווח בחולים מאחר שכיום אין התערבויות מניעתיות ספציפיות.

Eur Respir J. Posted online November 11, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה