מחלות זיהומיות

השוואה בין Ceftaroline ל-Ceftriaxone לטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה (מתוך Clinical Infectious Diseases)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שצפוי להתפרסם בגיליון ה-15 בדצמבר 2010 של ה- Clinical Infectious Diseases עולה כי בקרב חולים שאושפזו בשל דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, שיעור הריפוי היה גבוה יותר לאחר טיפול אנטיביוטי ב-Ceftaroline, בהשוואה לטיפול ב-Ceftriaxone.

החוקרים כותבים כי Ceftaroline היא אנטיביוטיקה רחבת טווח, בעלת פעילות בקטריוצידית כנגד הפתוגנים השכיחים הגורמים לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה (Communityacquired pneumonia, CAP). לאחרונה נערכו שני מחקרים אקראיים מבוקרים וכפולי סמיות שהשוו בין Ceftaroline ל-Ceftriaxone, ה- Ceftaroline Community Acquired Pneumonia Trial versus Ceftriaxone in Hospitalized Patients (FOCUS) 1 ו-2. בעבודה הנוכחית כללו החוקרים את נתוני שני המחקרים.

שני המחקרים כללו משתתפים שאושפזו בבית החולים (אך לא ביחידה לטיפול נמרץ) בשל CAP, עם ציון III או IV בדירוג ה-Pneumonia Outcomes Research Team risk. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת Ceftaroline תוך ורידי במינון 600 מ”ג בכל 12 שעות, או לקבלת Ceftriaxone במינון 1 גרם בכל 24 שעות למשך 5-7 ימים. כמו כן, משתתפים במחקר ה-FOCUS-1 קיבלו ביום הראשון גם שתי מנות של Clarithromycin פומי במינון 500 מ”ג בכל 12 שעות.

במחקר ה-FOCUS-1 נמצא כי שיעור הריפוי היה 86.6% בקבוצת ה-Ceftaroline לעומת 78.2% בקבוצת ה-Ceftriaxone, וההבדל בין הקבוצות היה 8.4% (95% CI 1.4%-15.4%). במחקר ה-FOCUS-2 נמצא כי שיעור הריפוי היה 82.1% בקבוצת ה-Ceftaroline לעומת 77.2% בקבוצת ה-Cefriaxone, וההבדל בין הקבוצות היה 4.9% (95% CI -2.5%-12.5%).

בניתוח משולב של תוצאות שני המחקרים נכללו 614 משתתפים בקבוצת ה-Ceftaroline ו-614 משתתפים בקבוצת ה-Ceftriaxone. מהתוצאות עולה כי שיעור הריפוי הקליני במשתתפים ברי הערכה קלינית היה 84.3% בקבוצת ה-Ceftaroline, לעומת 77.7% בקבוצת ה-Ceftriaxone, וההבדל בין הקבוצות היה 6.7% (95% CI 1.6-11.8%). בניתוח לפי הכוונה לטיפול (Intenttotreat) נצפה שיעור ריפוי של 82.6% בקבוצת ה-Ceftaroline לעומת שיעור ריפוי של 76.6% בקבוצת ה-Ceftriaxone, וההבדל בין הקבוצות היה 6% (95% CI 1.4%-10.7%).

החוקרים מציינים כי לא נמצא הבדל בין הקבוצות בשיעור תופעות הלוואי, תופעות לוואי חמורות, מקרי מוות והפסקה מוקדמת של הטיפול בשל תופעות לוואי.

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי בניתוח נפרד של כל אחד מהמחקרים נמצאה ל-Ceftaroline יעילות לא פחות טובה מזו של Ceftriaxone, ומוסיפים כי בניתוח משולב של הנתונים נצפה שיעור ריפוי קליני גבוה יותר בקבוצת ה-Ceftaroline.

לדבריהם, ל-Ceftaroline יש ערכי Minimum inhibitory concentrations (MIC) נמוכים יותר משל Ceftriaxone עבור Streptococcus pneumoniae, שהינו החיידק השכיח ביותר הגורם ל-CAP. הם מסבירים כי הדבר עשוי להסביר את שיעור הריפוי הגבוה יותר שנצפה תחת טיפול ב-Ceftaroline.

Clinical Infectious Diseases 2010;51:13951405

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה