מחלות זיהומיות

נפגעי טראומה מגיבים טוב יותר לפלזמה בעלת מאפייני ABO זהים (מתוך ה- Archives of Surgery)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ספטמבר של הירחון Archives of Surgery עולה כי שימוש בפלזמה בעלת מאפייני ABO זהים בנפגעי טראומה מפחית את שיעורי ספסיס, כשל כלייתי וסיבוכים נוספים בחולים אלו.

לדברי החוקרים, באופ אידיאלי, חולה עם סוג דם A יקבל פלזמה מתורם עם סוג A, חולה עם סוג דם B יקבל פלזמה מתורם עם סוג B, חולה עם סוג דם O יקבל פלזמה מתורם עם סוג O, ובאופן פחות נפוץ אלו עם סוג דם AB יקבלו פלזמה AB.

הלכה למעשה, לעומת זאת, חולים מקבלים פעמים רבות פלזמה מתאימה אך לא זהה מבחינת ABO.  התאמה בין תורם ומקבל עבור פלזמה הינה הפוכה מזו עבור תאי דם אדומים כך שחולים מקבוצת O יכולים לקבל פלזמה מקבוצת A, B, או AB, בעוד שחולים מקבוצות A ו B יכולים לקבל פלזמה מתורם AB.

על מנת לחקור את השפעת הניהול הנ”ל על השלכות טראומה ערכו החוקרים מחקר רטרוספקטיבי של כל החולים שהזדקקו לפלזמה במשך 8 שנים במרכז טראומה.

חולים שקיבלו פלזמה לא זהה נטו לפתח פציעה יותר חמורה ולהזדקק ליותר מוצרי דם.  לאחר התאמה של מדדי נטייה, החוקרים התאימו 284 חולים שקיבלו פלזמה מתאימה ל- 284 חולים שקיבלו רק פלזמה זהה מבחינת ABO.

שיעור התמותה היו דומים 35.2% בקבוצת הפלזמה המתאימה לעומת 33.5% בקבוצת הפלזמה הזהה, אולם ההבדל בשיעורי הסיבוכים הכלליים היה מובהק: 53.5% לעומת 40.5%, בהתאמה (p=0.002).

נראתה עלייה מודרגת בשיעור הסיבוכים עם עליית כמות העירויים, עם שיעור סיבוכים של 70.0% עבור חולים שקיבלו 6 מנות.

נראתה מגמה לכיוון הארכת משך השהות ביחידת טיפול נמרץ באלו שקיבלו פלזמה מתאימה (15.6 ימים) לעומת אלו שקיבלו פלזמה זהה (12.7 ימים).

החוקרים מציינים כי עבור רוב החולים המקבלים עירוי פלזמה, מדובר בטיפול מציל חיים שהביא לירידה בצורך בעירויים אלוגניים, אולם אם תוצאות יכולות להשתפר ע”י עירוי של פלזמה זהה מבחינת ABO, יש לפעול מבחינה טכנית לקידום המהלך הנ”ל.

Arch Surg

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה