קרדיולוגיה

יעילות ובטיחות Apixaban, Dabigatran ו-Rivaroxaban במטופלים עם השמנה ואי-ספיקת לב עם פרפור פרוזדורים  (PACE)

במאמר שפורסם בכתב העת Pacing and Clinical Electrophysiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במטופלים עם השמנת-יתר ואי-ספיקת לב עם פרפור או רפרוף פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים, Apixaban (אליקוויס) הדגים פרופיל בטיחות טוב יותר, בהשוואה ל-Rivaroxaban (קסרלטו) ו-Dabigatran (פרדקסה).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים ואי-ספיקת לב הינם גורמי סיכון משולבים לאירועים תרומבואמבוליים. מטופלים עם השמנת-יתר והשמנת-יתר חולנית אינם זוכים לייצוג מספק במחקרים קליניים להערכת הבטיחות והיעילות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את הבטיחות והיעילות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים במטופלים עם השמנה והשמנה חולנית עם פרפור או רפרוף פרוזדורים ואבחנה של אי-ספיקת לב.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי תצפיתי, שכלל חולים עם אבחנה של פרפור או רפרוף פרוזדורים ואי-ספיקת לב, תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים: 155 מטופלים ב-Apixaban, 335 מטופלים ב-Rivaroxaban ו-393 מטופלים ב-Dabigatran, אשר היו במעקב לאורך חציון של 12.5 חודשים.

השמנה הוגדרה כמדד מסת גוף של 30 ומעלה ופחות מ-40 ק”ג/מ2 (614 משתתפים), כאשר השמנת-יתר חולנית הוגדרה בנוכחות מדד מסת גוף של 40 ק”ג/מ2 ומעלה (269 מטופלים). תוצאי הסיום הקליניים כללו את בטיחות הטיפול (משלב של דימום תוך-גולגולתי, דימום ממערכת העיכול, אירוע מוחי המורגי ודימומים אחרים) ויעילות (משלב של אירוע מוחי איסכמי ותסחיף סיסטמי).

מהתוצאות עולה כי במטופלים עם השמנת-יתר, לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית ביעילות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים שונים. עם זאת, החוקרים זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בבטיחות נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם השמנת-יתר (יחס סיכון של 0.37, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.87) ו-Rivaroxaban (יחס סיכון של 0.29, רווח בר-סמך 95% של 0.12-0.67).

בחולים עם השמנת-יתר חולנית, לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית ביעילות או בטיחות נוגדי-קרישה פומיים ישירים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי במטופלים עם השמנה, אי-ספיקת לב ופרפור או רפרוף פרוזדורים הנדרשים לטיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים, מתן Apixaban הדגים פרופיל בטיחות טוב יותר, בהשוואה ל-Rivaroxaban ו-Dabigatran.

Pacing Clin Electrophysiol. 2023 Jan;46(1):50-58

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה