כירורגיה לב חזה

שיפור בטיפול בכאב לאחר ניתוח לב: תוצאות מחקר קליני רנדומלי, כפול סמויות/סקירת של ד”ר רם שרוני עורך כירורגיה לב חזה מאמר מתוך ה- The Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery

מטרת המחקר היתה לקבוע האם טיפול במאלחש מקומי בהזלפה לאזור פצע הניתוח יגרום לירידה בעוצמת הכאב האחר ניתוחי וירידה בצריכת נרקוטיקה בחולים שעברו ניתוח לב בגישה המקובלת של סטרנוטומיה אמצעית.

נערך מחקר מבוקר, כפול סמויות, רנדומלי במרכז רפואי בודד. הוכללו חולים לקראת ניתוח מעקפים כליליים או זה המשולב עם רווסקולריזציה בלייזר. כל החולים טופלו בחסימה עיצבית בין צלעית (Intercostal block).

בנוסף, הושארו בפצע הניתוח, ע”ג עצם החזה, קטטרים להזלפה חומר מאלחש מסוג Ropivacaine (קבוצת המחקר) או סליין (קבוצת ביקורת) במשך 48 שעות לאחר הניתוח. נרשמה צריכת חומרים נרקוטים וכן הערכת כאב (Pain score) של החולים לאחר הניתוח. בנוסף, נבדק זמן האשפוז החר ניתוחי ותפקוד ריאות.

צריכת הנרקוטיקה בקבוצת המחקר היתה פחותה משמעותית מאשר בקבוצת הביקורת. הערכת הכאב בקבוצת המחקר היתה באופן משמעותי (p<0.005) נמוכה מאשר בקבוצת הביקורת. משך האישפוז היה קצר יותר בחולים אשר טופלו ב- Ropivacaine  (משך של 5.2 ימים לעומת 8.2 ימים בקב’ הביקורת). לא היה הבדל בתפקוד הריאות האחר ניתוחי בין שתי הקבוצות.

לסיכום, הזלפה מקומית של חומר מאלחש לאזור הסטרנום ממתנת את הכאב האחר ניתוח, מקטינה את כמות הרקוטיקה הנדרשת לאחר הניתוח וכן נמצאת בקורלציה עם משך אישפוז אחר ניתוחי קצר יותר.

לאחרונה הסתיים מחקר בין לאומי רב מרכזי לטיפול בכאב לאחר ניתוח לב פתוח. ד”ר נשר, מרכז המחקר במרכז רפואי ת”א, מסר כי מחקר זה, אשר כלל גם 8 מחלקות לנתוחי לב בישראל, בדק את השפעת מתן Parecoxid (מעכב COX-2, מקבוצת NSAID) במתן פרנטרלי ובהמשך כטיפול פומי לצורך מניעה וטיפול בכאב. אנליזת ביניים של הנתונים הצביעה על יעילות התרופה בהפחתת הכאבים הכרוכים הסטרנוטומיה אמצעית.

כיום יש עליה במודעות לטיפול בכאב אחר ניתוחי לאחר ניתוחי לב. במרכז רפואי ת”א, חלק מניתוחי המעקפים מתבצעים ללא ניסור הסטרנום אלא בטורקוטומיה שמאלית (ניתוחי (MIDCAB? וכן ניתוחי מסתמים מבוצעים בטורקוטומיה ימנית קטנה (גישת Minimally invasive).

מרבית החולים בניתוחים אלו מטופלים במשככי כאבים בבקרה עצמית (Patient control analgesia). לאחרונה הודגם יתרון שיטה זו להפחת כאב ע”פ השיטה המסורתית של מתן נרקוטיקה.

מקור:

Dowling, The Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Vol 126;7:1271-8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה