אלרגיה

עדויות חדשות מצביעות על קשר דו-כיווני בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD)

במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes הוצגו תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 17 מיליון מטופלים מהן עולה קשר דו-כיווני בין אסתמה ובין סוכרת מסוג 2 וכי חומרת אסתמה, ולא משכה, מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות עדויות הרומזות לכך שהקשר בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 מורכב יותר מכפי שסברו בתחילה, סוגיה זו לא נבחנה לעומק. כעת הם השלימו סקירה שיטתית של ארבעה מאגרי נתונים, שכללו נתונים עד 31 באוקטובר, 2023, לזיהוי מחקרים שבחנו את הקשר או סיבתיות בין אסתמה ובין סוכרת מסוג 2.

הסקירה כללה נתונים אודות כ-17 מיליון משתתפים מ-14 מחקרים, מרביתם בגילאי 50-70 שנים; מטה אנליזה כמותית הושלמה על-בסיס נתונים מ-11 מבין 14 המחקרים.

ממצאי המחקר מעידים על קשר דו-כיווני בין אסתמה ובין סוכרת מסוג 2 (יחס סיכויים של 1.50, p<0.01). בחולים עם סוכרת מסוג 2 תועד סיכוי גבוה יותר ב-83% להתפתחות אסתמה, בהשוואה לאלו ללא ההפרעה במשק הסוכר, בעוד שבחולים עם אסתמה תועדה עליה של 28% בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, בהשוואה לחולים ללא אסתמה.

החוקרים מציינים כי ייתכן והקשר בין שתי המחלות היה בתיווך יתר לחץ דם ודיסליפידמיה.

חומרת אסתמה (p=0.01), אך לא משכה, נקשרה עם סיכון מוגבר לאבחנה של סוכרת מסוג 2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר השלכות קליניות משמעותיות, כאשר הקשר הנ”ל מדגיש את הצורך במודעות רבה יותר בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 או אסתמה ואנשי הצוות הרפואי המטפלים בהם.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה