תוצאות מבטיחות לאפליקציית CBT לטיפול במבוגרים צעירים עם חרדה (JAMA Netw Open)

אפליקציה מונחית-עצמית למכשיר הנייד לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, או CBT) מלווה בירידה משמעותית בתסמיני חרדה במבוגרים צעירים עם הפרעות חרדה לאחר שלושה שבועות, עם המשך שיפור לאורך 12 שבועות, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

מדגם המחקר כלל 59 מבוגרים בגילאי 18-25 שנים (גיל ממוצע של 23 שנים; 78% נשים) עם הפרעות חרדה (56% עם הפרעת חרדה מוכללת, 41% עם הפרעת חרדה חברתית).

המשתתפים השלימו תכנית CBT בת שישה שבועות עם אפליקציה מונחית-עצמית למכשיר הניד בשל Maya וחולקו לאחת משלוש גישות לעידוד מעורבות בטיפול: אובדן נקודות במקרה של אי-השלמת מפגשים; קבלת נקודות עבור השלמת מפגשים; או קבלת נקודות עם תוספת תמיכה חברתית מאדם ייעודי.

תוצא הסיום העיקרי היה השינוי בחרדה לאחר שישה שבועות, כפי שנקבע לפי מדד Hamilton Anxiety Rating Scale. עוד בחנו החוקרים את השינוי בחרדה לאחר 3 שבועות ו-12 שבועות, שינוי ברגישות לחרדה, תסמיני חרדה חברתית ומעורבות ושביעות רצון מהאפליקציה.

מהנתונים עולה כי חלה ירידה משמעותית בחרדה מתחילת המחקר עד לאחר 3 שבועות (הבדל ממוצע של 3.20-), 6 שבועות (הבדל ממוצע של 5.64-) ו-12 שבועות (הבדל ממוצע של 5.67-), עם ירידה דומה בחרדה בשלוש הקבוצות. השימוש באפליקציית BT לווה גם בירידה משמעותית ברגישות לחרדה ותסמיני חרדה חברתית לאורך הזמן, עם גדלי השפעה בהיקף מתון עד גדול.

החוקרים מדווחים כי 98% מהמשתתפים השלימו את ההערכה לאחר שישה שבועות ו-93% השלימו את המעקב לאחר 12 שבועות. בממוצע, המשתתפים השלימו 10.8 מבין 12 מפגשים ו-64% השלימו את כל המפגשים.

המשתתפים דיווחו על שביעות רצון גבוהה מהאפליקציה בכל נקודות הזמן, ללא הבדלים משמעותיים לאורך הזמן או לפי גישת הגברת המעורבות בטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אפליקציה למכשיר הנייד עשויה לסייע בהקלה על תסמיני חרדה במקרים רבים, כאשר במידת הצורך החולים יכולים להתקדם לשלב הבא ולפנות לאיש צוות רפואי מיומן במידת הצורך.

JAMA Netw Open, Aug 20, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה