תוצאות מבטיחות למעכבי מסלולי קולטן לאנדרוגנים כנגד סרטן ערמונית (Nature Medicine)

סרטן ערמונית

בחולים עם סרטן ערמונית, טיפול במעכבי מסלול קולטן לאנדרוגנים האריך את חציון משך הזמן עד להעדר תועלת קלינית  ל-11.1 חודשים, בהשוואה ל-6.9 חודשים עם טיפול בטקסנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nature Medicine. שיעורי ההישרדות הכוללים היו גם כן גבוהים יותר במטופלים ב-ARPI (או Androgen Receptor Pathway Inhibitor) בהשוואה למטופלים בטקסנים.

מדגם המחקר כלל 343 חולים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס משבדיה, בלגיה ונורבגיה. המשתתפים חולקו באקראי חולקו באקראי לקבלת טיפול ב-ARPI, טקסנים, או טיפול לפי בחירת הרופא, עם הקצאה אקראית חוזרת עם התקדמות מחלה.

התוצא העיקרי היה משך הזמן עד להעדר תועלת קלינית, כאשר תוצאי סיום משניים כללו הישרדות כוללים ואירועים חריגים חמורים.

החולים סווגו לתתי-קבוצות על-פי השינויים הגנטיים ב-AR, TP53, גני HRD (Homologues Recombination Deficiency) ואיחוי TMPRSS2-ERG.

טיפולי ARPI כללו Abiraterone Acetate במינון 1000 מ”ג או Enzalutamide במינון של 160 מ”ג, וטיפול בטקסנים  כללו Docetaxel במינון 75 מ”ג או Cabazitaxel במינון של 20-25 מ”ג/מ2 כל שלושה שבועות.

מהנתונים עולה כי טיפול ב-ARPI הביא להארכת חציון משך הזמן עד להעדר תועלת קלינית לעומת טיפול בטקסנים (11.1 חודשים לעומת 6.9 חודשים, בהתאמה).

ההישרדות הכוללת הייתה ארוכה יותר משמעותית בחולים שטופלו ב-ARPI (חציון של 38.7 חודשים לעומת 21.7 חודשים) והעליה הגדולה ביותר במשך הזמן עד להעדר תועלת קלינית תועדה בחולים עם גידולים שליליים ל-AR וללא מוטציות TP53, ובחולים עם איחוי TMPRSS2-ERG.

לא תוארו הבדלים משמעותיים במשך הזמן עד להעדר תועלת קלינית בין מטופלים ב-ARPI וטקסנים בקרב חולים עם שינויים ב-TP53.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים המוקדמים מעידים על עדיפות ARPI על-פני טקסנים או טיפול לפי בחירת הרופאים בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס ועדות לדנ”א תאי גידול. בממוצע, בקרב חולים שטופלו ב-ARPI תועדה עליה של 55% ו-77% במשך הזמן עד להעדר תועלת והישרדות כוללת, בהתאמה. למיטב ידיעתם, אלו הנתונים הראשונים ממחקר אקראי להשוואת תוצאות ARPI לעומת טקסנים כקו טיפול ראשון או שני בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס.

Nature Medicine, Aug 20, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה